Meglena Kuneva, az EU fogyasztóvédelmi biztosa és Andris Piebalgs energiaügyi biztos nyitotta meg tegnap Londonban annak az új lakossági energiafórumnak az ülését, amelyet azért hoztak létre, hogy a fogyasztók jobban érvényesíthessék jogaikat az EU energiapiacán.

A fórum célja, hogy foglalkozzon a fogyasztók problémáival és kézzel fogható megoldásokat kínáljon, így biztosítva azt, hogy az uniós fogyasztói jogok ne csak papíron, hanem a valóságban is létezzenek, továbbá a kiskereskedelmi piacokon érvényes szabályozási feltételek javítására irányul. A fórum egy asztalhoz ülteti a fogyasztók országos szervezeteit, az iparág képviselőit, a nemzeti szabályozó szerveket és a kormányzati hatóságokat, hogy megvitassanak olyan kulcsfontosságú kérdéseket, mint az energiaszolgáltató-váltás, a fogyasztóbarát számlázás, az intelligens fogyasztásmérés vagy a kiszolgáltatott csoportok védelme.

„A magas energiaárak az európai polgárokat legjobban foglalkoztató kérdések egyike. Uniós szintű erőfeszítéseket kell tennünk annak érdekében, hogy normákat állítsunk fel egy sor kérdés tekintetében, kezdve az átlátható számlázással az intelligens fogyasztásmérésen át a szolgáltatóváltással bezárólag, hogy a fogyasztók valódi választási lehetőséget kapjanak, csökkenthessék fogyasztásukat, és az árral arányos minőségű szolgáltatásban részesüljenek. Az esetleges visszaélések megelőzése végett az energiapiacot szoros megfigyelés alatt kell tartanunk. Az előttünk álló kemény tél során a kiszolgáltatott fogyasztók védelmének kérdését a politikai programunk első helyére kell tenni” – nyilatkozta a fogyasztóvédelemért felelős európai biztos, Meglena Kuneva.

„Tekintettel az energiaárak növekedésére és a globális pénzügyi piacokon mostanában lezajlott eseményekre létfontosságú, hogy szorosan együttműködjünk a fogyasztók érdekeinek védelmében és valódi eredményeket produkáljunk, amelyek változást hoznak polgáraink életébe. A fogyasztók képviselőinek első ízben kapnak meghívást egy ilyen jellegű fórumra, ami a kérdésnek új lendületet, a fogyasztók véleményének pedig nagyobb súlyt ad az energiapiacon” – fejtette ki Andris Piebalgs, uniós energiaügyi biztos.

A lakossági energiafórum azért született meg, hogy segítse a fogyasztókat az EU-szerte hatályos jogaik érvényre juttatásában, és közérthető, egyértelmű tájékoztatást nyújtson számukra a földgáz és villamos áram megvásárlásakor elérhető választási lehetőségeikről. A fórum ötletét a harmadik belső energiapiaci csomag részeként vázolta fel a Bizottság, és a javaslatot Kuneva és Piebalgs biztosok mutatták be az energiafogyasztók jogairól rendezett 2008. májusi konferencián. A fórum az energiafogyasztók jogainak jobb végrehajtására és érvényre juttatására, valamint a villamos energia és a földgáz hatékonyabb kiskereskedelmi piacainak megteremtésére irányuló ajánlásokat fog kidolgozni.

A lakossági energiafórum keretében megvitatandó kérdések:

  • Számlázás: az átlagos fogyasztó számára a gáz- és a villanyszámla a legegyszerűbb és egyben legjobb mérője az energiafogyasztásnak; a számláknak egyszerűnek kell lenniük és lehetővé kell tenniük a szolgáltatók összehasonlítását;
  • Energiahatékonyság az energiafelhasználó készülékek hatékonyságára vonatkozó címkézésnek egyszerűnek és világosnak kell lennie;
  • Szolgáltatóváltás: a szolgáltatóváltásnak egyszerűen, gördülékenyen és költségmentesen kell zajlania; a szolgáltatóváltással kapcsolatban világos és hozzáférhető tájékoztatást kell adni;
  • Intelligens fogyasztásmérés: az új technológiák segíthetnek a számlák pontosságának és a fizetnivalók áttekinthetőségének javításában, valamint lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy a fogyasztókat a szokásaikhoz igazodó tanácsokkal lássák el.
  • A kiszolgáltatott fogyasztók védelme: meg kell védeni azokat az embereket, akiknek az élete függ az energiaellátástól; a fórum olyan kérdésekkel fog foglalkozni, mint: miként kerülhető el, hogy a műszívet vagy lélegeztetőgépet használó, illetve művesekezelésen lévő embereket lekapcsoljanak a rendszerről? Mi a teendő az anyagi nehézségekkel küzdő emberekkel, akik nem tudják kifizetni az energiaszámláikat? A nemzeti hatóságoknak, a fogyasztói szervezeteknek és az iparági képviselőknek megoldásokat kell kidolgozniuk erre a kérdésre.

A Bizottság számításai szerint helyes döntésekkel egy unióbeli átlagos család évente akár több mint 1000 eurót is megspórolhat a földgáz- és villamosenergia-számlákon. E döntések hatása annál is inkább fontos, hiszen az EU energiafelhasználásának mintegy 40%-a épületekben – többek között otthonainkban és üzleteinkben – történik. A szén-dioxid-kibocsátás csökkenése egy további járulékos pozitív hatás.

Háttér

Ezzel párhuzamosan az EU továbbra is figyelni fogja az energiapiacokat és azt, hogy a földgáz- és a villamosenergia-piacok mennyire előnyösek a fogyasztók számára. Az ezzel kapcsolatban a Bizottság által összegyűjtött átfogó piaci monitoring adatok beépülnek majd a fórum munkájába. Ezeket az adatokat évente közzéteszik majd egy átfogóbb piaci monitoring elemzésben, a „Fogyasztói piacok eredménytáblájában”. A harmadik energiacsomag által rájuk ruházott új joguk alapján a tagállamok is be fognak számolni a fórumnak a háztartási árak alakulásáról, a szolgáltatóváltás költségeiről, illetve az esetleges panaszokról.

Az Európai Bizottság energiafogyasztói jogokkal foglalkozó honlapja:
http://ec.europa.eu/…index_en.htm

Az Európai Bizottság kampányának honlapja az energiafogyasztók jogairól és az enegiapiacok megnyitásáról:
http://www.agathepower.eu/