Uniós védelem a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat ellen

Az unió tagállamaiban 60 ezer panasz érkezett tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt, a nemzeti hatóságok több mint 2 300 esetben indítottak vizsgálatot az elmúlt évben - közölte az Európai Fogyasztóvédelmi Központ magyarországi irodája csütörtökön az MTI-vel.

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv (UCP) 2005 májusában került jóváhagyásra, az irányelvben foglalt új szabályokat a tagállamoknak 2007 decemberére kellett hatályba léptetniük. Az irányelv a több kötetes nemzeti jogszabályt és határozatot helyettesít egységes és közös szabályokkal, a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó irányelv tisztázza a fogyasztó jogait, és leegyszerűsíti a határokon átívelő kereskedelmet. Az irányelv alkalmazása során ugyanazok a „rossz” gyakorlatok kerülnek betiltásra egész Európában, és ugyanazok a kritériumok határozzák meg, hogy egy gyakorlat tisztességtelen vagy sem.

A fogyasztóvédelmi központ arra hívta fel a figyelmet, hogy a különböző reklámszövegek, például a „csak Önnek, csak ma” típusú hirdetések nemcsak bosszantóak, hanem ellentétesek az Európai Unió tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló irányelvével is. A kereskedelmi gyakorlat olyan tevékenység (pl. hirdetés és marketing), amely egy termék promóciójához, eladásához vagy a fogyasztókhoz való eljuttatásához kapcsolódik. Egy kereskedelmi gyakorlat akkor tisztességtelen, ha meghatározott kritériumok alapján a fogyasztóval szemben elfogadhatatlannak tekinthető.

A fogyasztók egyforma védelmet élveznek a tisztességtelen gyakorlatokkal szemben, függetlenül attól, hogy a sarki boltban, vagy külföldi weblapról vásárolnak-e.

Az Európai Bizottság a fogyasztók tájékoztatása érdekében elindította az isitfair.eu weboldalt. A honlapon található egy feketelista is, amely összesíti az irányelvvel ellentétes kereskedelmi gyakorlatokat.

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
EURÓPAI BIZOTTSÁG
EURÓPAI UNIÓ