Franchising az interneten

2000.10.24. Jövõnézõ.hu

A franchising online támogatása érdekében a Nemzetközi Franchise Szövetség (IFA; http://www.franchise.org/) és az amerikai szövetségi versenyhivatal (FTC; http://www.ftc.gov/…/netfran.htm) egyrészt igyekeznek minél alaposabban tájékoztatni a szolgáltatás bérbevevőjét a franchising jogi-gazdasági hátteréről, másrészt pedig szabályozzák a bérbeadó információadási kötelezettségét. A 75 üzletágban mintegy 15 ezer franchising vállalatból álló piac Latin-Amerikában nő a legdinamikusabban, évi 20-25 százalék között, míg Európában évi 15 százalékos, az USÁ-ban pedig csak évi 5-10 százalékos a növekedés. Az Internet közismert, anonimitást biztosító hatásával ugrásszerűen megnő a franchising csalások száma és lehetősége. A franchisee (a szolgáltatás bérbeadója) magas profitot ígér, de ezek sosem realizálódnak. Nem nyújt megfelelő képzést és támogatást az üzlet megindításához. Vagy eladhatatlan termékek forgalmazására köt szerződést a gyanútlan bérbevevővel (franchisor). Ennek megelőzése érdekében az IFA honlapján jogi-pénzügyi tájékoztatást nyújt a franchise üzletbe belépőknek és érdeklődőknek, többek között előzetes kutatás végzéséről, tapasztalt franchisorokkal biztosít kerekasztal-beszélgetést, és jogi-pénzügyi szakértőkkel köti össze őket. Az FTC pedig ismerteti a franchise-jogot megvenni szándékozóknak kötelezően adandó információkat. Ezenfelül a beérkezett panaszok és káresetek alapján összeállította a franchise elindításakor megfontolandó kérdések listáját. D. Boroian, a Francorp Inc. franchising tanácsadó cég elnöke szerint: `A franchising az Internet megjelenésével villámgyorsan terjed, hiszen a dot.com vállalatok lényegében szellemi terméket forgalmaznak, nem konkrét fizikai eszközöket.´