Nem kapta meg a kétharmados támogatást, ezért a parlament nem fogadta el pártfinanszírozás átláthatóságáról szóló törvényjavaslatot, így a jövő évi országgyűlési választási kampány a jelenlegi szabályok szerint zajlik majd.

E szerint a pártok egy képviselőjelöltjükre legfeljebb egymillió forintot költhetnek a kampányban 2010-ben is.

A javaslat minősített többséget igénylő rendelkezéseit 209 igen és 2 nem szavazattal, valamint 162 tartózkodással utasították el a képviselők – jelentette be az elnöklő Világosi Gábor hétfőn, az Országgyűlés késő estébe nyúló ülésén.

Tóbiás József és Puch László szocialista képviselők a javaslat első változatát még 2007 októberében nyújtották be, majd átdolgozták az indítványt.

A javaslat átalakította volna a kampányfinanszírozást. Bevezette volna többek közt, hogy a kampány költségeinek fedezésére külön számlát, úgynevezett kampányszámlát kellett volna nyitni. A bankszámlák kivonatait az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a nyilvánosság számára is hozzáférhetővé tette volna.

A javaslatban szerepelt az is, hogy a politikai hirdetést leadó, közlő sajtóorgánumoknak a választások dátumának kitűzése után el kellett volna juttatniuk az árjegyzéküket az Állami Számvevőszékhez. Ezeket az Országos Választási Bizottság nyilvántartásba vette volna, és csak azoknál a cégnél jelenhettek volna meg ilyen hirdetések, amelyek szerepelnek a lajtromban.

Az előterjesztés tartalmazta, hogy az ÁSZ a pártok gazdálkodásának, a választási kampány finanszírozásának szabálytalansága esetén szankciókat állapíthat meg.

Nyitrai Zsolt (Fidesz) a szavazás előtt azt kérte, az Országgyűlés vegye inkább tárgysorozatba a Fidesz javaslatát. A legnagyobb ellenzéki párt javaslata ugyanis valóban olcsóbb és rövidebb kampányt tenne lehetővé, a 30 napra rövidített kampányidőszakkal, valamint a kampányszámla intézményének bevezetésével és a médiahirdetések rendszerének átalakításával – fejtette ki a fideszes képviselő.

Kiemelte: a Fidesz a választáson induló szervezeteknek megtiltaná az országos kereskedelmi televíziókban való hirdetések feladását, továbbá a kampányidőszakban az állami részvétellel működő cégektől is elvenné a fizetett médiamegjelenés jogát.