Brit és japán cigarettagyártó óriáscégek bíróságon támadták meg az Európai Uniónak a dohányreklámok korlátozására vonatkozó legújabb jogszabályait, melynek értelmében 2002. szeptember végétől a cigarettás dobozok előoldalának 35 százalékát, hátoldalának pedig 45 százalékát takarja majd a dohányzókat elrettenteni kívánó fotó vagy felirat.

Az olyan, az EU szerint félrevezető feliratokat pedig, mint az alacsony kátránytartalmú, a mild, light és extra light, 2003 szeptemberétől kell megszüntetniük a gyártóknak. Ezek az elnevezések ugyanis azt sugallják a fogyasztóknak, hogy e termékek fogyasztásával elkerülhetik a dohányzás okozta egészségkárosodást. A bizottság egyszer már veszített pert dohánykérdésben. A cigaretták reklámozását korlátozó korábbi bizottsági direktívát hibás jogi hivatkozásai miatt tavaly novemberben megsemmisítette a luxemburgi Európai Bíróság. Akkor a bizottság a versenyjogra hivatkozva próbálta szigorítani a dohányreklámot. Terveit azóta sem adta fel, de most egészségvédelmi szempontok alapján készül ugyanerre.