A kormány előkészítette utódának a közterületi parkolás új szabályait: két törvény módosítását javasolja és a 95-ös ólmozatlan benzin árához kötné a parkolási díjat.

Szollár Domokos kormányszóvivő a kabinet szerdai ülése után Budapesten sajtótájékoztatóján bejelentette: a kormány által készített javaslatok megfelelnek a jogállami normáknak, védik az állampolgárokat, a fogyasztókat az esetleges önkormányzati önkény ellen, és világos, átlátható szabályokat eredményeznek és igyekeznek megfelelni az Alkotmánybíróság (Ab) kifogásainak.

Emlékeztetett: az Ab tavaly novemberben semmisítette meg az önkormányzatok parkolási rendeleteit, e szerint 2010. július 1-től nem kérhetnek az önkormányzatok pénzt a parkolásért.

A következő parlamentnek hátrahagyott javaslatcsomag meghatározná, milyen feltételek esetén lehet egy várakozási területre díjfizetési kötelezettséget előírni, kategóriákba sorolja a várakozási területet, illetve meghatározza a várakozási díj megengedett legmagasabb mértékét.

A kormány a közúti közlekedésről és a közúti közlekedés nyilvántartásáról szóló törvények módosítását javasolja az új Országgyűlésnek – jelentette ki.

Szollár Domokos a díjfizetési kötelezettség előírása kapcsán kiemelte: többek között csak azokra a területekre lehet díjkötelezettséget megállapítani, ahol a díjkötelesnek tervezett időszakban a várakozásra alkalmas helyek átlagos foglaltsága meghaladja a 70 százalékot. Hozzátette: a várakozási területeket a telítettség alapján sorolnák kategóriákba, a négy kategória e szerint 70, 80, 90 százalék feletti telítettség, illetve 70 százalék feletti telítettség és közúti közlekedés okozta károktól fokozottan védendő terület.

A várakozási díj megengedett legmagasabb mértékét az adóhivatal által az előző naptári évben havonta meghatározott 95-ös ólmozatlan benzin literenkénti árához kötnék, például ma, 2010-ben az első, azaz a 70 százalékos telítettséget elérő kategóriában 159 forint lenne egy egységnyi parkolás díja, a harmadikban pedig 476 forint lenne – fejtette ki a szóvivő.

Elmondta még, hogy a törvénymódosítás rendelkezik a pótdíjról is: 15 napon belül kell a teljes napi plusz két órai várokozási díjat kifizetni; a pótdíjazásról sms-ben kell értesíteni azokat, akik rendszámát mobiltelefonos fizetési rendszerben regisztrálták.

A javaslatcsomag felhatalmazza az önkormányzatokat, hogy rendeletben szabályozzák a ténylegesen fizetendő díj mértékét, azokat a konkrét területeket, ahol parkolási díjat kell fizetni, a díjköteles időszakot; előírja azt, hogy a parkolási céget az önkormányzatnak közbeszerzési eljárás során kell kiválasztania – hangsúlyozta Szollár Domokos.

A szóvivő kitért arra is, hogy a törvénymódosításokról már az új Országgyűlés dönthet. Mint mondta, a jelenlegi kabinet felelőssége, hogy olyan javaslatot tegyen le az asztalra, amelyet a következő parlament már akár az első ülésén elfogadhat, és az új szabályok értelmében az önkormányzatok július 1-től már szedhetnek pénzt a parkolásért.

Szollár Domokos emlékeztetett, hogy az Ab szerint a közterületi parkolás alapvetően állampolgári jogosultságok szabályoz, ezt pedig törvényi szinten kell szabályozni.

Hangsúlyozta, hogy e mellett a testület szerin rendezetlen volt a szabályozás azért is, mert nem lehet tudni, hogy a parkolásért fizetett díj arányban áll-e a szolgáltatással; a díjak meghatározásában az önkormányzatoknak a bevétel maximalizálása volt a céljuk, pedig a közterületi parkolás célja nem ez, hanem a közlekedés szabályozása.