Pénzügyi vitarendezés bíróságon kívül - Európai pénzügyi ombudsmani hivatal létrehozását javasolja a PSZÁF elnöke

2012.10.19. MTI

Szász Károly, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke európai pénzügyi ombudsmani hivatal felállítását kezdeményezte a bíróságon kívüli európai pénzügyi vitarendezés nemzetközi szervezete, a FIN-Net budapesti közgyűlésén - közölte a PSZÁF.

A kezdeményezés a felügyelet közleménye szerint arra reflektál, hogy egyre több fogyasztó vesz igénybe pénzügyi szolgáltatást lakóhelyén kívüli országban, és közülük sokaknak szerződéses jogvitája is támad szolgáltatójával.

A fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók közötti ilyen típusú határon átnyúló jogviták alternatív vitarendezési hálózata, az Európai Bizottság által létrehozott FIN-Net tagszervezetei évi mintegy 1500 határon átnyúló üggyel foglalkoznak, döntően banki, biztosítási és befektetési témákban. A nemzetközi jogviták száma arányos a határon átnyúló ügyek számával (utóbbi az összes pénzügyi tranzakció mintegy 1 százaléka). Sok esetben a pénzügyi szolgáltatók által a fogyasztók részére adott hiányos információ vagy nyelvi, fordítási hibák adják a jogviták alapját.

A FIN-Netnek az Európai Gazdasági Térségben (az Európai Unió, továbbá Izland, Liechtenstein és Norvégia) ma 24 országból több mint 50 tagja van. A PBT 2011. júliusi létrejötte óta képviseli Magyarországot a szervezetben, meghívására a FIN-Net 2012. október 18-án Budapesten tartja féléves közgyűlését mintegy 50 résztvevővel, köztük az Európai Bizottság képviselőivel.

A PBT (Pénzügyi Békéltető Testület) a PSZÁF szakmailag önálló szervezeti egysége, amelynél tavaly és az idén 27 esetben indult határon átnyúló jogvita fogyasztó és pénzügyi szolgáltató között - mondta el Nadrai Géza, a PBT elnöke. Több ügyfél azért kezdeményezett eljárást, mert egy - azóta kivonult - elektronikai áruházlánc olyan, háztartási kisgépekre vonatkozó biztosításokkal kínálta termékeit, amelyeknél - a fogyasztók beadványai szerint - a határon átnyúló formában biztosítási tevékenységet végző pénzügyi szolgáltató utóbb nem teljesítette szerződésből eredő kötelezettségeit.

Más fogyasztók azért adtak be kérelmet a PBT-hez, mert munkaviszonyuk megszűnése ellenére egy határon átnyúló szolgáltatást nyújtó biztosító nem fizette meg a szerintük nekik járó, munkanélküliségre szóló biztosítási összeget. Egy írországi lakóhelyű fogyasztó pedig bankkártya-cseréjével kapcsolatban keveredett jogvitába egy hazai pénzügyi szolgáltatóval.

A PBT-nél azok a magyarországi lakhelyű, ám például az EGT-ben tanuló, dolgozó fogyasztók kérelmezhetik határon átnyúló pénzügyi jogvitájuk rendezését, akik külföldi pénzügyi szolgáltatóval szerződtek. Ha ez a külföldi pénzügyi szolgáltató aláveti magát a PBT eljárásának, a békéltetési-döntési eljárás Magyarországon, ha viszont nincs alávetés, az adott tagállam FIN-Net szervezeténél bonyolítható le.

Ha a fogyasztó külföldi lakhelyű, de a vele jogvitában álló pénzügyi szolgáltató székhelye Magyarországon van, akkor a PBT folytatja le az eljárást. A határon átnyúló pénzügyi jogvitákkal kapcsolatos kérelem a PBT honlapján külön formanyomtatványon adható be (FIN-Net bejelentő nyomtatvány).
 

  • kapcsolódó anyagok
PÉNZÜGYI JOG
OMBUDSMAN
PÉNZÜGYI SZEKTOR
PSZÁF