Egy holland fesztivál példáján keresztül illusztrálva mutatja be a Spotify friss kutatása, hogy a zenei fesztiválok hatására hogyan ugrik meg az online szerzői jogi jogsértések száma. A zenei streaming szolgáltató szerint jellemző, hogy a fesztiválok után nő a fellépők iránti érdeklődés, ám a koncertlátogatók leginkább az illegális letöltést kínáló oldalakon keresik a frissen szerzett zenei élmények emlékét.

„Adventures in The Netherlands” címmel tett közzé friss kutatást a legális zenei streaming szolgáltatást nyújtó Spotify, amely hollandiai tapasztalatokon keresztül vizsgálta, hogy a nyári zenei fesztiválok hatására hogyan alakul a zenei kereslet az egyes letöltő oldalakon. A szolgáltató szerint általános jelenség, hogy a fesztiválokat követően megugrik a fellépők iránti érdeklődés, ám a tapasztalat azt mutatja, hogy sok koncertlátogató illegális letöltő oldalakon próbál hozzájutni zenéikhez.

A kutatásról beszámoló BBC News szerint a Spotify a 2012-es holland Stoppelhaene fesztivált követően két együttes, a Racoon és a Gers Pardoel zenéje iránti keresletet vizsgálta. A cég kutatói azt vették észre, hogy a fesztivált követően mindkét együttes esetében drámaian megugrott a BitTorrentes letöltések száma, ugyanakkor a legális letöltés mértéke, illetve a Spotify saját streaming forgalma egyik együttes esetében sem változott. A szolgáltató szerint a zenei fesztiválok mellett a tehetségkutató műsorok és a zenei díjátadók is hasonló hatással lehetnek a forgalomra.

A kutatás szerint az illegális forgalom növekedésére és a legális forgalom stagnálására két magyarázat lehetséges. Az egyik magyarázat a fesztiválozók fogyasztói szokásaiban keresendő: a tapasztalatok szerint ők a streaming oldalak használatával ellentétben jobban szeretik „birtokolni” a zenét, ezért online zenehallgatás helyett inkább saját másolatot töltenek le, amelyhez ráadásul lehetőleg ingyen kívánnak hozzájutni. A másik magyarázat viszont inkább maguk az együttesek által alkalmazott üzleti modellben keresendő, vagyis abban, miként teszik elérhetővé streaming oldalakon dalaikat.

A Spotify szerint ugyanis kisebb mértékben tapasztalható jogsértés az olyan zenészek esetében, akik új albumuk megjelenésével párhuzamosan legális streaming oldalakon is elérhetővé teszik a dalaikat, mint azok esetében, akik ezt csak később engedélyezik. A kutatás példaként említi a One Direction együttes Take Me Home és Robbie Williams Candy című dalait, amelyek megjelenésükkel egy időben a Spotify kínálatába is bekerültek. Mindkét zeneszám esetében négy eladott dalra jutott egy illegális BitTorrentes letöltés. Ezekkel szemben Rihanna Unapologetic és Taylor Swift Red című számai a hivatalos megjelenéshez képest csak később váltak elérhetővé a legális streaming oldalon – esetükben egy eladott példányra egy illegális letöltést mértek a Spotify kutatói.