Egységes mobilfizetési rendszer - Jövő év július 1-jére halasztotta a parlament az indulást

2013.09.17. Jogi Fórum / MTI

Jövő év július 1-jére halasztotta a nemzeti mobilfizetési rendszer ez év szeptember 30-ára tervezett indulását a parlament hétfőn a fideszes Láng Zsolt és Vas Imre javaslatára.

A pénteken benyújtott, majd hétfőn a házszabálytól eltérve megtárgyalt és 241 igen, 18 nem és 1 tartózkodó szavazattal elfogadott indítvány a nemzeti mobilfizetési rendszer 2014. július 1-jei bevezetéséig engedi működni a piaci mobilfizetési szolgáltatásokat. A módosítás ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a nemzeti mobilfizetési rendszer a már létező piaci megoldásokkal párhuzamosan, jövő július előtt is működhessen. Az indoklás szerint ez segíti a felkészülést és az alkalmazkodást az új rendszer bevezetéséhez.

A fideszes politikusok indoklásukban közölték: a kormány nyáron úgy döntött, hogy a mobilfizetési rendszert kiszolgáló informatikai infrastruktúrát az elektronikus útdíjrendszer továbbfejlesztésével kell kialakítani. Az útdíjrendszer mögött zajló folyamatos informatikai fejlesztések miatt azonban a nemzeti mobilfizetési rendszer indítása a törvényben szereplő szeptember végi határidőre nem biztosítható.

A nemzeti mobilfizetési rendszer a közlekedéshez kapcsolódó közszolgáltatások, így a parkolás, az autópálya-használat, a városi közösségi, a helyközi és a vasúti közlekedés mobilfizetéssel történő igénybevételét teszi lehetővé.

A rendszert megvalósító, állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt. márciusban jelentette be, hogy 2013. szeptember 30-án a parkolás és az autópályadíj-fizetés lehetőségével elindul a nemzeti mobilfizetési rendszer. A tervek szerint a rendszer az ország egészében, minden fizető parkolási övezetben biztosítaná a mobilparkolás lehetőségét. A városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai egy következő fejlesztési fázisban lesznek elérhetőek az egységes rendszeren keresztül.

A bejelentéskor a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. azt közölte, hogy a parkolási üzemeltetők a jövőben kizárólag vele állnak majd szerződéses viszonyban, később pedig a fővárosi és vidéki közösségi közlekedési cégek, valamint a helyközi közösségi közszolgáltatók is.

A rendszer indulását követően a jelenlegi mobilfizetési piac szereplői viszontértékesítőként részt vehetnek a zrt. ügyfeleinek kiszolgálásában. A rendszerhez bárki csatlakozhat viszontértékesítőként, vagyis a jelenlegi piaci szereplők mellett további szolgáltatók belépésére is lehetőség lesz.

A zrt. a mobilvásárlások után forgalmi jutalékban és tranzakciós díjbevételben részesül, ezekből fedezi működési költségeit.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által felszámított tranzakciós díjak mértékét kormányrendelet szabályozza, amely szerint parkolás esetén bruttó 50 forint, autópálya-matrica vásárlás esetén bruttó 80 forint fizetendő, ha az ügyfél közvetlenül köt szerződést.

Az Országgyűlés még 2011 decemberében döntött az egységes mobilfizetési rendszer kialakításáról, az elfogadott jogszabály sarkalatos törvénynek minősül. A kormány tavaly év végén fogadta el a részletszabályokat tartalmazó rendeletet. Ez utóbbi módosult az idén nyáron úgy, hogy a rendszer informatikai infrastruktúráját az elektronikus útdíjrendszer továbbfejlesztésével kell kialakítani.

  • kapcsolódó anyagok
ORSZÁGHÁZ
JOGALKOTÁS