Manipulált oktatási szabványok? - Szövetségi bírósági keresetet nyújtott be az Obama-kormány ellen louisiana kormányzója

2014.08.28. Jogi Fórum / MTI

Szövetségi bírósági keresetet nyújtott be az Obama-kormány ellen szerdán Bobby Jindal louisianai kormányzó, mert állítása szerint a Fehér Ház a szövetségi támogatások és szabályozások manipulálásával rá akarja kényszeríteni az államokat a Common Core összefoglaló néven ismert oktatási szabványok elfogadására.

Az indiai származású Bobby Jindal 2016-ban a Republikánus Párt egyik elnökjelölt-aspiránsa lehet. A politikus és pártjának konzervatív szárnya szerint az iskolák és a diákok versenyképességének javítását és a teljesítmények összevethetőségét célzó Common Core-szabványok révén a szövetségi kormány ellenőrzése alá akarja vonni az osztálytermeket.

Jindal arra hivatkozik, hogy a szövetségi kormány, megsértve az alkotmánynak az államok szuverenitására vonatkozó rendelkezését, valamint azon szövetségi törvényeket, amelyek tiltják az oktatás tartalmának országos szintű kontrollját, gyakorlatilag egy "nemzeti tanterv" elfogadását próbálja meg kikényszeríteni.

Az amerikai oktatásügyi minisztérium egy 4,3 milliárd dolláros támogatási program révén arra ösztönözni az államokat, hogy szabványosítsák az követelményeket és a vizsgáztatás rendszerét. Matematikából már léteznek Common Core-szabványok, amelyek arról szólnak, hogy a diákoknak milyen ismeretekkel kell rendelkezniük az egyes osztályok elvégzése után. Ezeket már több mint 40 állam - köztük Louisiana - honosította.

A kormányzó, aki 2010-ben még maga is támogatta a közös viszonyítási rendszert a közoktatásban, idén hadat üzent a szabványoknak. Megkísérelte függesztetni ezek alkalmazását a helyi iskolákban, de próbálkozása egy louisianai bíró ítéletén elbukott. A politikus ezután fordult szövetségi bírósághoz.

Bobby Jindal törekvését Arne Duncan szövetségi oktatásügyi miniszter szerdán úgy jellemezte, hogy az inkább a politikáról, mintsem a közoktatásról szól. De a politikust a saját államában sem támogatja sem a törvényhozás, sem az állami közoktatási testület, sem pedig az általa kinevezett tanfelügyelő.

A kormányzó el akarja érni, hogy az amerikai közoktatási tárcának ne legyen lehetősége megvonni a szövetségi támogatást azon az alapon, ha valamely állam nem fogadja el a közös oktatási szabványokat.

  • kapcsolódó anyagok
OKTATÁSÜGY
USA