Ajándékot utolsó pillanatban az internetről? - Az online vásárlások buktatói

2016.12.19. Jogi Fórum / Budapesti Békéltető Testület

Tévesen kiírt árak, kibontás után nem visszaküldhető DVD-k, elutasítás az egyedi kérésre legyártott póló miatt – aki az utolsó pillanatban szerzi be az ajándékokat, megannyi bosszúsággal találkozhat, ha óvatlan. A Budapesti Békéltető Testület ezért jótanácsokkal segíti azokat a fogyasztókat, akik még most, az utolsó pillanatban internetről szerzik be az ajándékokat.

Az online vásárlás kézenfekvő megoldást nyújt a bolti vásárlás helyett, hiszen időt és sokszor pénzt is lehet spórolni vele, miközben a fogyasztó válogathat a rendelkezésre álló termékek széles skáláján. Ugyanakkor nem árt több dologra is ügyelni, ha az ajándékozó el akarja kerülni a későbbi kellemetlen meglepetéseket.

 

Így például többször fordult elő, hogy az érintett vállalkozás nem bocsátott ki nyugtát, számlát a vásárlásról, ennek azonban épp a fogyasztó látja kárát, ha később bármi probléma van az árucikkel. Ha meghibásodna a termék, ugyanis a vásárlásról kapott bizonylattal lehet igazolni, hogy a vásárló szerződött az adott webáruházzal. Hiába kérhető így hibás terméknél így többek között az ingyenes javítás vagy csere, ha nyugta-számla nem áll rendelkezésre: hiszen nehéz lesz igazolni, hogy valóban az adott cégtől történt a vásárlás.

 

Tartós fogyasztási cikkek esetében (például bizonyos műszaki eszközök 10.000 Ft vételár felett, televízió, notebook, stb.) a fogyasztó dolgát még megkönnyíti, hogy kötelező a termékhez jótállási jegyet adni. Az ugyanis igazolja a vásárlás tényét, mert rajta fel kell tüntetni a vállalkozás nevét, címét és többek közt az árucikk megnevezését, típusát, a szerződéskötés, valamint a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadásának idejét. Ezek ismeretében már nem tagadható le az értékesítés. Ha az adott termék nem tartós fogyasztási cikk, ott például – ha a kifizetés átutalással történt – megfelelő bizonyíték lehet a vételár átutalását igazoló bizonylat még, adott esetben pedig a céggel történt, megfelelő tartalmú levélváltás is.

 

Azt sem árt elfeledni, hogy ha elmaradt a papír alapú számla, nyugta kibocsátása, akkor ellenőrizni kell, nem esetleg e-mailben kaptuk-e meg, hiszen azt a cég kibocsáthatja elektronikusan is. Amennyiben ezt elmulasztaná, mindenképp jelezzükEmellett nem árt még további dolgokra is ügyelni.

 

Mindig hasonlítsuk össze a hirdetés szerinti és a végül felszámított árat, nehogy eltérés legyen, amennyiben ez mégis megtörténik és a drágábbat számlázzák ki, természetesen írásban panasszal lehet élni, amire harminc napon belül mindenképp választ kell kapnia a fogyasztónak. Fontos, hogy az árat mindig egyértelműen kell feltüntetni és a webáruházaknak kerülniük kell az egyszerre többféle összeg szerepeltetését.

 

Emellett tartsuk észben, hogy ha bármi probléma van a termékkel, internetes vásárlásnál az átvételt követően tizennégy napon belül még vissza lehet küldeni mindenféle indokolás vagy magyarázat nélkül és vissza kell kapni az árat. Az ördög viszont itt is a részletekben rejlik, és több, a fogyasztók körében egyébként közkedvelt terméknél bizonyos feltételek esetén már nem gondolhatja meg magát a vásárló. Így van ez, ha például a megajándékozott egy kedvenc feliratát ráírattuk egy pólóra és ezt szántuk ajándékba vagy épp ha CD-t, DVD-t (akár zenei, akár számítógépes szoftver) tettünk a karácsonyfa alá és annak csomagolását már kibontották. Ugyanakkor ne fogadják el a fogyasztók azt például, ha a rendelés egy laptopra szólt és azért utasítják el a visszaküldést, mert a benne lévő lemezt (például: telepítő CD) már felbontották. Ilyenkor ugyanis a megrendelés a számítógépre szólt.

 

Egyúttal később már azon zárt csomagolású termék esetében sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amely az átadást követő felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhető vissza. A bírói gyakorlat egyértelmű: csak akkor hivatkozhat a cég egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta melyik termék tartozik ide pontosan. Másfelől, a vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján. A fentiek kivételével viszont nem lehet a visszaküldést elutasítani, ha nem tudja a fogyasztó a terméket eredeti, bontatlan csomagolásban visszaküldeni vagy például annak tartozéka hiányzik. Ekkor ugyanis kizárólag azt a kárt lehet követelni, ami abból eredt, hogy a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladóan használta a fogyasztó az árucikket. Ha például valaki éppen tizenhárom napig hordott egy online rendelt ruhát és az ez idő alatt megsérült, ezt a kárt már levonhatja a kereskedő a visszaküldött termék árából.

 

Fontos, hogy az átvételtől számított tizennégy napon túl csak akkor lehet már reklamálni, ha valóban hibás a termék, ekkor is viszont kérhető többek között az ingyenes kijavítás vagy csere. A vásárlástól számított hat hónapon (tartós fogyasztási cikkeknél ez egy év a kötelező jótállás miatt) belüli hiba esetén az eladónak kell azt bizonyítani, hogy nem volt hibás a termék, ennél későbbi hibánál viszont már a fogyasztónak szükséges azt igazolni, miszerint eleve rossz (például: gyártási hibás) árucikket kapott.

 

Amennyiben a fogyasztóknak problémája támad az online vásárlással kapcsolatban, a Budapesti Békéltető Testületen kívül a megyei kamarák mellett működő békéltető testületekhez is fordulhatnak. A fogyasztók a kérelmeiket bármelyik testülethez benyújthatják. A megyei békéltető testületek listája a www.bekeltetes.hu oldalon érhető el.

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
BÉKÉLTETŐ TESTÜLETEK