“Az in-house jogi támogatás keretében gyakorlatilag minden jogterületet érintő szolgáltatást nyújtunk, így egy hosszútávú, valóban bizalmai kapcsolat tud kialakulni az ügyfeleinkkel” – mondja Hunya Áron ügyvéd. “A bizalom kulcsfontosságú az ügyvédi hivatás gyakorlásában” – teszi hozzá kolléganője, Sipőcz Krisztina. A két fiatal jogásszal a szakmai együttműködés fontosságáról, egy önálló praxis megalapításának és piacképessé tételének kihívásairól és nehézségeiről, valamint az innovációs és marketing lehetőségekről beszélgettünk.
Már a jogi egyetem elvégzése alatt – esetleg azt megelőzően – tudták, hogy ügyvédek szeretnének lenni, vagy később, jogászként döntöttek az ügyvédi hivatás mellett?
dr. Hunya Áron: A jogi egyetem első évében tudtam, hogy ügyvéd szeretnék lenni és ez a motiváció meg is határozta az irányt. A polgári jogi tudásom mélyítése során egyre közelebb éreztem magamhoz az ügyvédi pályát, ezen belül is a tanácsadást éreztem a leginkább habitusomhoz illő feladatnak. Harmadéves joghallgatóként már ügyvédi irodában voltam gyakornok és negyedéves joghallgatóként – ügyvédi irodai gyakornokságom mellett – önkénteskedtem is egy inkubátorházban, ahol lehetőséget kaptam a tanácsadói készségeim fejlesztésére. Akkor nagyon nagy lendületet adott számomra, hogy figyelnek rám és szakmailag bizalmat szavaznak nekem, ez a pozitív visszacsatolás sokat segített a karrierem fejlődésében is.
dr. Sipőcz Krisztina: Én első generációs jogász vagyok a családban, ennek ellenére az egyetemi jelentkezéskor már tudtam, hogy a pályám adott, ügyvéd szeretnék lenni. Nagyon célirányosan építettem fel a karrierutamat, lassan kialakult, hogy mi az, ami igazán érdekel és mely jogterületeken belül kívánok mélyebb szaktudásra szert tenni, így a gazdasági jog, a társasági jog lett az a terület, amire specializálódtam. Az egyetem elvégzését követően egy „BigFour” irodában kezdtem el dolgozni, így már a kezdetektől nemzetközi környezetben is szereztem tapasztalatot.

Honnan indult a szakmai együttműködésük, baráti vagy kollegiális volt az előzményi kapcsolatuk?
SK: Én soha nem gondoltam, hogy saját irodám lesz, mindig is egy szervezetben képzeltem el magamat. A közel 4,5 éves „multis” tapasztalatot követően kerültem egy ügyvédi irodába, ahol jelenlegi kollégám, Áron már névadó partner ügyvéd volt és rövid időn belül érzékeltük, hogy nagyon jól és hatékonyan tudunk egy csapatban dolgozni. Áron révén lehetőséget kaptam a befektetési tranzakciókba és a startup világba is betekinteni és a corporate (társasági jogi) tapasztalatom pedig nagyon hasznosnak bizonyult a közös munkavégzés tekintetében. Valójában egy hirtelen változás eredményeképpen jött létre az ügyvédi irodánk, gyakorlatilag nem voltak előzményi terveink vagy egy kidolgozott stratégiánk – már ami a megvalósítást illeti -, de azt tudtuk, hogy a kettőnk szakmai tudása az egy komplex szolgáltatást meg fog tudni testesíteni az ügyvédi piacon.
HÁ: Alapvetően olyan ember vagyok, aki – ha valamiben nagyon elkötelezett – akkor szeret előre látni, tervezni és víziókban gondolkozni. Ügyvédi pályafutásom kezdetétől nagy célokat tűztem ki. Miután megszűnt az együttműködésünk a korábbi irodával, nem volt kérdés, hogy együtt folytatjuk tovább a szakmai munkát, saját praxis keretében.
Mik voltak a legnagyobb nehézségei, ill. kihívásai egy önálló iroda megindításának?
HÁ: Különösen a startupok világából hozott tapasztalat segített, hogy a kezdetektől közelről is lássam, milyen teendőkkel, adminisztratív terhekkel, szakmailag komplex feladatokkal jár egy vállalkozás startpontról való felépítése, illetve nyilvánvalóan ügyfeleimtől is sokat tanulhattam, hogy egy saját vállalkozáshoz milyen „skillset” fejlesztése szükséges. A konkrét helyzetünkben nem volt lehetőségünk a magunk részére pl. egy befektetési round előtt álló startuphoz fogható részletességgel feltérképezni, felépíteni, hogy miként is fogjuk tudni beindítani a vállalkozásunkat, azaz a saját ügyvédi praxisunkat. Nagyon hirtelen kellett mindenre reagálnunk.
SK: Az iroda elindulásakor mindent önállóan intéztünk, míg a korábbi munkahelyeinken mindig volt körülöttünk egy támogató közeg, akik vitték az adminisztrációt és nekünk csak a szakmaiságra kellett összpontosítanunk. A munka megszervezésével korábban nem kellett foglalkoznunk, azonban ennek összetettségével és nehézségeivel a saját irodánk megalapításakor már szembesülnünk kellett. Láttuk, hogy milyen szintű teher mindez a napi 12-13 óra szakmai munka mellett, ami a hétvégéinket is érintette. Maga a munkaszervezet felépítése, amely a legapróbb technikai lépések meghozatalát is magában foglalta, időigényes volt számunkra. Az első egy év nehezebb volt, de ma már vannak külsős ügyvédek, akik közreműködnek irodánk mindennapjaiban, van office managerünk és marketing szakember is segíti a működésünket.
HÁ: Fontos volt számunkra az is, hogy egy olyan környezetben fogadhassunk az ügyfeleinket, ami megmutatja, milyen értékeket is képviselünk, így az irodánk berendezésére, atmoszférájára is sok időt és kiemelt figyelmet fordítottunk a folyamatos munkavégzés mellett.

Eltérőek az álláspontok az ügyvédi irodák piacképessé tétele kapcsán. Kis iroda révén miben hisznek – mi az, amiben mást, vagy többet tudnak nyújtani az ügyfeleik részére?
HÁ: Tranzakciós jogászok vagyunk mindketten, speciális ügyfélkörrel. Sokféle területet lefedünk, azonban a fő – és a külső visszajelzések alapján, mondjuk úgy, hogy unikális – profilunk a kockázati tőke- és magántőkelapok és ehhez kapcsolódó befektetések piaca, ugyanis ezen a területen meglehetősen széleskörű, nemzetközi kitekintéssel is bíró szaktudással rendelkezünk. Emellett kidolgoztunk egy „kiszervezett in-house jogi szolgáltatást” is, illetve számos olyan ügyfelünk van, akiknek a kkv szektor szereplőjeként komplex, tehát több jogterületet lefedő jogi szolgáltatást nyújtunk.
SK: Én azt gondolom, hogy a nemzetközi tapasztalatainknak köszönhetően a nemzetközi ügyvédi irodák minőségi színvonalán dolgozunk. Amit még kiemelnék, hogy igyekszünk bizalmi kapcsolatot kialakítani az ügyfeleinkkel. Állandóan elérhetőek vagyunk számukra, mert szerintünk ez a bizalom kiépítésében kulcsfontosságú. Nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk.
A mai gazdasági helyzetben érződik, hogy mindenki próbálja pozícionálni magát a piacon, hogy miben lehetne sikeres. Mi a munkánk során ezt próbáljuk lekövetni. Nagyon sokszor nyújtunk segítséget ügyfeleinknek üzleti döntéseik kidolgozásában, piacfelmérést végzünk, komplex koncepciókat dolgozunk ki számukra és mellé tesszük azt a jogi tudást, ami hozzájárul az üzleti sikereikhez. Az sem ritka, hogy külföldi befektető keres meg minket azzal, hogy kutassuk fel számára azt a szektort, vagy piacot, ahol leginkább versenyképessé tud válni hazánkban.

Mi az az in house jellegű jogi szolgáltatás – azaz a kiszervezett jogi osztály?
HÁ: Azoknak a cégeknek nyújtjuk ezt a szolgáltatás-csomagot, akik már elég nagyok ahhoz, hogy több jogterületet is le kelljen fedni ügyvédként a velük való együttműködésben, de nem akkorák még, hogy fenntartsanak egy teljes állású céges jogászt vagy jogi osztályt. Jellemzően az érintett ügyfélkörünkbe eső cégeknél szóba jöhet a kereskedelmi jog, munkajog, adatvédelem, ingatlanjog, szerződések joga, mely területeken naprakész tudással, folyamatos rendelkezésre állás mellett számíthatnak ránk ügyfeleink. Mi ezeket több ügyvéddel együttműködve le tudjuk fedni, költséghatékonyabban és speciális tudást biztosítva.
Hatalmas segítség egy cégvezető számára, ha a megbízott ügyvédje ismeri a társaság elmúlt időszakbéli működését, jogi sajátosságait. Az in-house jogi szolgáltatás keretében gyakorlatilag minden jogterületet érintő szolgáltatást tudunk ez által nyújtani, egy hosszútávú, valóban bizalmai kapcsolat tud kialakulni az ügyfeleinkkel.
Fiatalabb generációs ügyvédként mennyire fontos Önök számára az innováció, az IT-ben rejlő lehetőségek kiaknázása a mindennapi munka terén?
SK: Ügyviteli szoftvert használunk a mindennapi adminisztráció során, ami hatalmas segítség, és a nyomon követhetőség érdekében proaktívan járul hozzá a működésünkhöz. Az AI okozta lehetőségek azt gondolom, nálunk még kiaknázatlanok. Mi még csak ismerkedünk azzal, hogy a ChatGPT miben tudná segíteni a munkánkat. Véleményem szerint a jogi szolgáltatásnyújtás egy picit más, mint pl. egy céges működés, ahol az AI már hathatós segítség lehet a mindennapi munkavégzés során, hiszen bármilyen, 21. századi technológiai változás jelenik meg a világban, a jogi szakma mindig picit később tud reagálni az innováció hozta lehetőségekre. Gondoljunk csak a papír alapú ügyintézés elektronikussá tételére, a DÁP világában az is kihívás, hogy az ügyfeleinket rávezessük az e-ügyintézés napi használatára, tapasztalataim szerint nagyon lassú az átállás. Sokak számára a hagyományosabb, ha úgy tetszik papír alapú munkavégzés, illetve ügyintézés még mindig testhezállóbb.
HÁ: Az IT okozta innovációkkal való ismerkedésünk jelenleg két irányú. Egyrészt szeretnénk egy olyan szoftvert alkalmazni, ami kvázi az elektronikus térben teszi lehetővé az ügyfélkapcsolatot és ügyintézést számunkra. Erre már van is egy jelölt partnerünk, aki az elektronikus aláírások teljeskörű szervezésében tud közreműködni. Másrészt vannak olyan partnereink, akik az AI területén fejlesztőként dolgoznak, velük már az együttműködésről tárgyalva elkezdtük felmérni azt, hogy irodánk működésében melyek azok az AI speficifikumok, amelyek fejlesztésként hozzájárulnának a hatékonyságunk növeléséhez. Még kutatjuk a lehetőségeinket. Az nem célunk, hogy az AI bármilyen módon „átvegye” a jogi munkánkat, hiszen nem társítható hozzá az ügyvédi tevékenységgel járó komoly szakmai felelősség, azonban azt gondolom, hogy a szakmánknak van egy olyan része, ahol az ügyféligények az AI által könnyebben lekövethetőek és dinamizálhatóbbak lesznek.

Milyen marketing lehetőségeket preferálnak? Milyen platformokon népszerűsítik az irodát?
HÁ: Egy konzervatívabb vonalat képviselve én a kézfogásban hiszek és a személyes kapcsolatteremtésben, ennek megfelelően kommunikációs és PR szakemberünk segítségével megpróbálunk minél több konferencián és szakmai, közösségi találkozón megjelenni, ezáltal növelni a láthatóságunkat. LinkedIn-en jelen vagyunk, pontosan azért, hogy ezeket a szakmai jellegű, személyes megjelenéseinket valamilyen formában közzé tegyük a közösségi médiában. Más, egyéb felületen nem vagyunk jelen. Az utóbbi hónapokban hangsúlyt fektettünk arra is, hogy egy kiváló honlapunk legyen, ami vizuálisan tükrözi azt, amit képviselni tudunk a piacon, hiszen egy fiatalos, de mégis egyfajta konzervatív hozzáállást sugalló megjelenést biztosít számunkra.
SK: A konzervativistásunkat megőrizve valószínűleg soha nem leszünk jelen a TikTokon, illetve az Instagramon, azonban szakmai cikkekkel folyamatosan próbáljuk informálni a honlapunkra látogatókat. Igyekszünk a jelenlegi brandünket megtölteni szakmai tartalommal. Az általunk jelenleg képviselt irányban, stratégiánkban és ügyfélkörünkben még nem látjuk ezeknek a social media platformoknak a fontosságát, vagy hasznosságát.
Mik a közeli, illetve a távlati céljaik az ügyvédi praxis jövőjét illetően?
HÁ: Az elmúlt 5 év, a home office megmutatta, hogy a távoli munkavégzés is tud eredményes lenni, ezért is működtetünk in-house jogi szolgáltatást, amit hosszútávon is szeretnénk fenntartani. Fizikailag a jelenlegi irodánkat a jövőben is egy kvázi irányító központként tudnám elképzelni egy nagyobb volumenű növekedést követően.
SK: A stabilizálódásunkat követően a bővülés a következő irány, hiszen egy honlapot böngészve is elmondható az, hogy az ügyfelek elsősorban egy „csapatot” keresnek jogi problémájuk megoldása érdekében. A sikeresség és hatékonyság érdekében a közeljövőben már szükségünk lesz az irodán belül is nagyobb szakmai segítségre, kapacitásra. 5-10 éves tervekben gondolkozva azt tudnám elmondani, hogy szeretnénk egy 10-15 fős ügyvédi irodává bővülni.

dr. Hunya Áron jogi diplomáját az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán 2016-ban szereztee, mely előtt már jóval az érdeklődési köre középpontjába került a magyar és nemzetközi startup-kultúra, illetve a kockázati tőkebefektetések piaca, erre tekintettel az egyetemi tanulmányok mellett önkéntes alapon működött közre egy nemzetközi hátterű inkubációs programban. Ügyvédi praxisa megkezdését követően a tranzakciós és tőkebefektetési szegmens vezetője volt az alapítói partnersége mellett működő szervezetben. A cégstrukturálási és befektetési terület mellett releváns gyakorlatot szerezett adatvédelmi jogi, valamint ingatlanügyleteket érintő kérdések, továbbá peres ügyek kezele terén. Ezen felül ügyvédi tevékenysége keretében széleskörű tapasztalatot szerezett a legkülönbözőbb piacokon működő gazdasági társaságok teljes körű, ekként számos jogterületet érintő, tulajdonképpeni in-house jellegű jogi támogatásában és általános képviseletében, melynek révén kiterjedt tapasztalatokkal rendelkezik egy gazdasági társaság mindennapos működése során felmerülő jogi kérdések hatékony rendezésében. Kiemelt szakterülete a cégstrukturálási és felvásárlási (M&A), továbbá egyéb befektetési tranzakciós ügyek megtervezése és kialakítása. Klasszikus ügyvédi tevékenysége mellett ügyfelei számíthatnak részvételére az egyes üzleti döntéseik előkészítésében, megtervezésében egyaránt.
dr. Sipőcz Krisztina LL.M. jogi diplomáját az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán szerezte 2017-ben. Az ügyvédi szakvizsga letételét követően jogi tanulmányait a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának posztgraduális képzésén folytattam, ahol 2023-ban gazdasági jogi szakjogász (LL.M.) minősítést szerzett. A jogi egyetem elvégzése után a BIG4 ügyvédi irodánál kezdte szakmai pályafutását, ahol közel négy és fél évig a társasági jogi csoport tagjaként az általános társasági jogra, a belföldi és határon átnyúló cégstrukturálásokra, átalakulásokra specializálódott, valamint jelentős tapasztalatot szerezett a hazai és multinacionális nagyvállalatok részére történő jogi tanácsadás nyújtásában. A Hunya Ügyvédi Irodához való csatlakozását megelőzően ügyvédként számos kockázati tőkebefektetési tranzakcióban és vállalatfelvásárlási (M&A) tranzakcióban működött közre, valamint nyújtott jogi támogatást startup vállalkozásoknak a napi működésük során felmerülő jogi kérdéseikben, szerződéses konstrukcióik kidolgozásában. Mindemellett ügyfeleit különféle egyéb jogterületen is képviseli és segíti jogi kérdéseik megoldásában mint – többek között – az ingatlanjog, a munkajog és a szellemi alkotások joga.