A kormány kiemelt célja a közigazgatási rendszer átalakítása, egy hatékonyabb, koordináltabb, olcsóbb, legfőképp ügyfélközpontú területi közigazgatás létrehozása – közölte Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium államtitkára a fővárosi és megyei kormányhivatalokról szóló törvényjavaslat általános vitájában kedden, a parlamentben.

Az államtitkár expozéjában leszögezte: a kormány azért indította el a közigazgatás szerkezetének ésszerűbbé tételét, mert alapvető szándéka a “jó állam” megteremtése.

Ennek eszközei – fűzte hozzá – a közigazgatás gyökeres átalakítása, korszerűsítése, valódi szolgáltató állam léthozása. Szabó Erika szerint a kabinet célja egy olyan közigazgatás megteremtése, amelynek központjában az okmányok, okiratok helyett az állampolgárok és a vállalkozások, a bonyolult hatósági eljárások helyett a közigazgatási szolgáltatás, a “jó állam” áll.

Az átalakításról szólva felhívta a figyelmet arra, hogy a kormány és a parlament első lépésként a hét regionális államigazgatási hivatal helyett már szeptembertől létrehozta a 19 megyei és egy fővárosi közigazgatási hivatalt; a hivatalok a kormány általános területi államigazgatási szerveiként működnek, és a kormány újra ellenőrizni tudja az önkormányzatok törvényes működését.

A hivatalokkal és az azoknak adott feladatokkal a kormány egy erős, a területi államigazgatás egységes és összehangolt működését elősegíteni képes területi szerv létrehozásának a feltételeit teremtette meg – vélekedett Szabó Erika, aki kitért arra, hogy a hivatalok gondoskodnak a több ágazati tevékenységet érintő kormányzati döntések végrehajtásának területi összehangolásáról. E cél megvalósítására államigazgatási kollégiumot működtetnek – tette hozzá.

Az államtitkár a közigazgatás átalakítása második lépésének nevezte a parlament előtt lévő, a fővárosi és megyei kormányhivatalokról szóló törvényjavaslatot, amely január 1-jével hozza létre a fővárosi és megyei kormányhivatalokat a közigazgatási hivatalok bázisán.

Kitért arra is, hogy jelenleg 33 területi államigazgatási szerv működik, e rendszer széttagolt, átláthatatlan; a kormány célja a fővárosi és megyei kormányhivatalok létrehozásával a rendszer ésszerűbbé tétele. A kormány döntése értelmében 15 ágazati dekoncentrált szerv kerül be szakigazgatási szervként a fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezetébe – emelte ki.

Elmondta: 2011. január 1-től a fővárosi és megyei kormányhivatalok a közigazgatási hivatalnak és az integrált területi államigazgatási szerveknek általános jogutódja, a kormány általános hatáskörű területi szerve.

Világos lesz a struktúra és az ügyek intézése közelebb kerül az állampolgárokhoz – vélekedett az államtitkár.

A kormányhivatalok egységes, önálló költségvetési szervként működnek majd, vezetésében három szint lesz: a hivatal egészét a kormánymegbízott, a főigazgató pedig a hivatal szervezetét vezeti, az igazgató pedig a főigazgató általános helyettese lesz.

A kormánymegbízottat a miniszterelnök nevezi ki, menti fel, az egyéb munkáltató jogokat pedig a közigazgatási és igazságügyi miniszter gyakorolja – közölte.

Szabó Erika kiemelte: a fővárosi és megyei kormányhivatalok egyik alapvető feladata, hogy gondoskodjanak a kormányfeladatok területi végrehajtásáról.

A törvényjavaslat célja ezek mellett, hogy javítsa a területi államigazgatási tevékenység hatékonyságát, megbecsültségét – hívta fel a figyelmet az államtitkár. Kiemelte: módosul a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény is.

Az eljárási kódex módosítása előnyös lesz az ügyfelek számára – közölte Szabó Erika. Ezek közül kiemelte a kormányhivatalok keretei között kialakítandó integrált ügyfélszolgálati irodát; 2011. január 1-jétől az ügyfelek a “kormányablakokban”, mint integrált ügyfélszolgálatokon, intézheti az ügyeket. Ezek kezdetben 29 helyszínen kezdik meg működésüket – mondta, hozzátéve, hogy 2013-ig pedig megvalósul az egyablakos ügyintézés.

A törvényjavaslat jelentős eleme, hogy a hatósági eljárásoknál a munkanapok helyett visszatér a határidők naptári, 30 napos határidőben való számításához – emelte még ki Szabó Erika.

Szabó Erika szerint az új kormányhivatali rendszer megteremtése és az ehhez kapcsolódó törvénymódosítások nyomán valódi területi kormányzati reform körvonalai bontakoznak ki. Úgy fogalmazott, a törvényjavaslat nagyszerű alap arra, hogy rá építkezve hosszabb távon további közigazgatási átalakításokat tartalmazó újabb törvényjavaslatokat lehessen előterjeszteni.

Kapcsolódó cikk:

Régi-új közigazgatási hivatalok – Szeptembertől megyei szintű közigazgatási hivatalok, januártól egyablakos ügyintézés→