Sorbanállás nélkül, költségmentesen be lehet szerezni a köztartozásmentességről szóló igazolást a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) igénybevételéhez – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a honlapján.

Az adóhatóság tájékoztatójában felidézi: az új lakások építéséhez, vásárlásához, valamint a használt lakások vásárlásához, bővítéséhez kérhető csokot – az egyéb feltételek fennállása mellett – akkor lehet igényelni, ha az igénylő köztartozásmentes adózónak minősül.

A köztartozásmentességet a köztartozásmentes adózói adatbázisban történő szerepléssel vagy 15 napnál nem régebbi nemleges adóigazolással lehet igazolni.

A köztartozásmentes adózói adatbázisban szerepléshez szükséges KOMA elnevezésű nyomtatványt sorbanállás nélkül, elektronikusan lehet benyújtani (az elektronikus ügyintézés személyes ügyfélkapu regisztrációt igényel). A kérelem benyújtása illetékmentes.

Amennyiben az adózó a hónap utolsó napján megfelel a feltételeknek, a következő hónap 10. napján bekerül az adatbázisba. Az adatbázis adatait bármikor, bárki azonosítás nélkül lekérdezheti. Előnye továbbá, hogy – ha az adózó a továbbiakban is megfelel a feltételeknek – akár éveken keresztül támaszkodhat rá, amikor igazolnia kell a tartozásmentességet.

A nemleges adóigazolást elektronikusan az IGAZOL nyomtatványon, illetve postai úton, személyesen, vagy a NAV ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerében lehet igényelni ugyancsak illetékmentesen. (Az elektronikus ügyintézésre kötelezett adózók kérelmüket kizárólag az ügyfélkapun keresztül, vagy a NAV ügyféltájékoztató és ügyintéző rendszerében nyújthatják be.) Az adóigazolás kiállításának határideje 6 nap. Az adóhatóság nem állapít meg érvényességi időt, azonban tudni kell, hogy a csok igénylése során nem használható fel, ha 15 napnál régebben állították ki.

A NAV azt kéri, az ügyfelek az ügyfélkapu regisztrációhoz és az igazolás igényléséhez vegyék igénybe az internetes időpont foglalási lehetőséget, aminek révén sorbanállás nélkül intézhetik ügyeiket (http://nav.gov.hu/nav/szolgaltatasok/ugyfelszolgalati_idopont_foglalasa).

Az elektronikus ügyintézéshez szükséges személyes ügyfélkapu regisztrációra a NAV egyes ügyfélszolgálatain, a fővárosi és megyei kormányhivatalokban, illetve azok járási (kerületi) hivatalaiban, a központi okmányirodában, továbbá a Magyar Posta Zrt. fiókjaiban van lehetőség.