A mesterséges intelligencia (MI) technológiák számos ágazatban és társadalmi területen új lehetőségeket és előnyöket kínálnak, amihez az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) rendelkezései olyan átfogó jogi keretet biztosítanak, amely támogatja és ösztönzi az efféle innovatív megoldások felelős alkalmazását. Az MI-technológiák egyre szélesebb körben történő elterjedése nyomán az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) az ír adatvédelmi hatóság kérelmére 2024. december 18-án kibocsátott egy meghatározó jelentőségű véleményt a személyes adatok általános adatvédelmi rendeletnek megfelelő felhasználásáról az MI-modellek fejlesztése és bevezetés során.

A vélemény kiterjed arra, hogy: mikor és milyen feltételek mellett tekinthető egy MI-modell anonimnek; a jogos érdek jogalap alkalmazható-e, és ha igen, milyen módon, MI-modellek fejlesztéséhez vagy használatához; valamint hogy mivel jár, ha az MI-modellt jogellenesen kezelt személyes adatok felhasználásával fejlesztették. Emellett kitér az első és harmadik féltől származó adatok felhasználására is.

Az MI életciklusa és az adatvédelmi szempontok

Az EDPB véleménye az MI-rendszerek életciklusát a vélemény vonatkozásában „fejlesztési szakaszra” és a „bevezetési szakaszra” bontja.

A fejlesztési szakasz az MI-modell bevezetését megelőző valamennyi szakaszra, így a létrehozatalra, magára a fejlesztésre, betanítási személyes adatok gyűjtésére, előkezelésére és magára a betanításra, illetve a további finomhangolásra terjed ki. A vélemény vonatkozásában a bevezetési szakasz a használatra és a fejlesztési szakaszt követően végzett műveletekre terjed ki. Az EDPB kiemeli, hogy minden szakaszban sor kerülhet személyes adatok kezelésére, amely GDPR alapú kötelezettséget vonhat maga után.

Az MI-modell anonimitásának feltételei

A vélemény alapján az MI-modellek anonimitásának megítélése a nemzeti adatvédelmi hatóságok részéről eseti alapon történik, és meghatároz olyan módszereket, amelyekkel igazolható az anonimitás fennállása.

A vélemény alapján nem tekinthető anonimnek, amennyiben az MI-modell célja személyes adatok elemzése, vagy olyan válaszok nyújtása, amelyek egy meghatározott személyre vonatkozó személyes adatokat tartalmaznak, valamint az olyan általános célú MI-modell, amely valakinek a hangját utánozza. Nem tekinthető anonimnek továbbá, amennyiben az MI-modellt olyan adatokon tanították be, amelyek személyes adatokat is tartalmaznak.

Ahhoz, hogy egy MI-modell anonimnek minősüljön, nagyon csekély valószínűséggel kell fennállnia annak, hogy egy természetes személy (aki a betanítási adatokban szerepel vagy egy másik személy – pl. egy prompt révén) közvetlenül vagy közvetve azonosítható legyen, valamint, hogy az MI-modellből lekérdezések útján ilyen személyes adatok kinyerhetők legyenek. A vélemény nem kimerítő és nem kötelező érvényű módszerlistát is tartalmaz az anonimitás igazolására.

Az azonosíthatóság kockázatának hiányát akkor lehet megállapítani, ha nem lehet:

  • egy természetes személyt egyedileg azonosítani;
  • a személyes adatokat egy adott személyhez kapcsolni;
  • következtetéseket levonni róla – még más adatokkal, illegális eszközökkel vagy csúcstechnológiával sem.

Ennek biztosításához megfelelő és hatékony védelmi intézkedéseket kell alkalmazni, például támadások elleni technikai védekezést.

A felügyeleti hatóságok által értékelt tényezők az anonimitás megállapítása során

A fent említettekkel összehangban az EDPB az alábbiakban egy nem előíró, példálózó jellegű felsorolást ad azon lehetséges elemekről, amelyeket a felügyeleti hatóságok figyelembe vehetnek az adatkezelő anonimitásra vonatkozó állításának értékelésekor:

1. MI-modell kialakítása

  • Adatgyűjtési korlátok: kiválasztási kritériumok, források megválasztása, nem megfelelő források használata;
  • Adatok előkészítése a betanításhoz: anonimizálás, titkosítás, adatminimalizálás, adatszűrés az irreleváns információk eltávolítása érdekében;
  • Módszertani választások a betanítást illetően: az azonosíthatóság csökkentésére vagy megszüntetésére alkalmazott eljárások.

2. MI-modell elemzése

  • Az azonosítás valószínűségének ellenőrzése;
  • Hatékony mérnöki szabályozás fennállása.

3. Az MI-modell tesztelése és a támadásokkal szembeni ellenállása

  • Adatkezelő által a modellen elvégzett tesztek hatóköre, gyakorisága, mennyisége és minősége;
  • Ellenállóképességi tesztelés.

4. Dokumentáció

  • Kockázatértékelés, adatvédelmi hatásvizsgálatok (DPIA), adatvédelmi tisztviselő (DPO) véleménye, az azonosíthatóság csökkentését szolgáló intézkedések leírása, a tanító adatok forrása (URL-ek);
  • Elszámoltathatóság.

Összegzés

A vélemény – melynek célja, hogy gyakorlati iránymutatást nyújtson az MI-fejlesztők és adatkezelők számára a jogszerű és felelős adatkezelés biztosításához – részletesen bemutatja, hogyan hangolható össze a mesterséges intelligencia technológiák fejlesztése és alkalmazása a GDPR alapelveivel. Az EDPB kiemeli, hogy az MI-modellek fejlesztési és bevezetési szakaszában is sor kerülhet személyes adatok kezelésére, amely GDPR-kompatibilis jogalapot igényel. A vélemény meghatározza az MI-modellek anonimitásának feltételeit, és példálózó jelleggel felsorolja azokat a technikai elemeket, módszereket, amelyekkel az anonimitás igazolható.

Soron következő cikkünkben a személyes adatok kezelésének jogi alapjait vesszük sorra az MI-modellekben, amelyben szó lesz a jogos érdek jogalap alkalmazhatóságánál használt  háromlépcsős tesztről, továbbá az érintetti hozzájárulás és a szerződéses kötelezettség teljesítése esetén figyelembe veendő tényezőkről is.

A cikk megírásában közreműködött: Czakó Barnabás