A kétszintű érettségi bevezetéséhez hozzátartozik a most beérkező vizsgakövetelmények felülvizsgálata, hiszen ezek a lexikális ismeretek maximalizálására törekednek, márpedig nem ez a jövőbe vezető legjobb út. Erről Magyar Bálint beszélt Miskolcon, a Zrínyi Ilona Gimnáziumban tartott oktatási fórumon pedagógusok és diákok előtt szerdán. Az oktatási miniszter kifejtette: nem lehet a gyerekek idejét felszabadítani és alapkészségek elsajátítására, logikai problémamegoldó készség fejlesztésére használni akkor, ha a lexikális ismeretek dominanciája érvényesül a közoktatásban.

Véleménye szerint ezen csak akkor lehet változtatni, ha az emeltszintű érettségi vizsgakövetelményei átstrukturálódnak, és nem a lexikális tudás mindenhatóságára épülnek. – Ez egy fontos üzenet a diákoknak, szerintem ugyanis gondolkodni kell megtanulni, nem pedig előre gyártott kész válaszokat bebiflázni, mert azé a jövő, aki új kihívásokra is válaszolni tud majd akkor is, ha már elhagyta az iskola padjait – hangsúlyozta Magyar Bálint.

A kétszintű érettségiben esszé jellegű feladatokat kell megoldani, azt vizsgálják, hogy a diák miként tud megbirkózni alapjában problémamegoldó képességei révén az előírt követelményekkel, tehát Magyarországon is a készségfejlesztést kell előtérbe állítani – magyarázta a miniszter. Kifejtette, hogy ehhez nincs szükség többletkiadásokra, hanem szembe kell nézni azzal a helyzettel, hogy ma a diákok középiskolában 50-55 órát, negyedik osztályban 65 óránál is többet tanulnak hetente, eközben a nemzetközi vizsgálatok azt mutatják olvasás-szövegértés tekintetében nagyon rosszul állnak. Magyar Bálint megoldásként említette: a nemzetközi kihívásokkal szembe kell nézni és bátran meg kell tenni azokat a reformlépéseket, amelyeket például az Európai Unió országai – jóval előttünk járva – már megtettek.