A kormány pénteki ülésén tárgyalt az önkormányzatok helyzetének javításáról, az autópálya-díjak emeléséről, az üvegzseb-program véglegesítéséről, a taszári bázis igénybevételére vonatkozó amerikai felkéréséről és a kamionstop-rendelkezések módosulásáról.
A kormány több olyan módosító javaslatot is támogat, amely a jövő évi költségvetésben javítja az önkormányzatok helyzetét – közölte a belügyminiszter a kabinet pénteki ülését követő sajtótájékoztatón, Budapesten.
Lamperth Mónika elmondása szerint létrehoznak egy 2,5 milliárdos, felülről nyitott alapot, amelyhez azok az önkormányzatok fordulhatnak támogatásért, amelyek a normatíva- emelésekből sem tudják fedezni a közalkalmazottak béremelését.
– Ez megnyugtatóan rendezi annak a mintegy 600 önkormányzatnak a problémáját, ahol az előzetes számítások szerint a bérfedezet nem állt volna rendelkezésre – tette hozzá.
Lamperth Mónika jelezte: a kabinet támogatta azt a módosító indítványt, amely az intézményfenntartó társulásokat segíti. Az erre irányuló normatívának a megemelése 2,4 milliárd forint pluszt jelent.
Szólt arról is, hogy öt nagyváros közlekedési vállalatának nyújtanak pénzügyi segítséget, és korlátozzák az adóerő-képesség címszó alatt elvonható összegek mértékét is. Az intézkedés mintegy 500 millió forint többletet jelent az önkormányzatoknak.
Hozzátette: a kormány támogatja azt a javaslatot is, amely 313 millió forinttal emeli meg a kisebbségi önkormányzatok működési támogatását.
Januártól az M3-as Füzesabony és Polgár közötti szakasza és a felújított M7-es
autópálya is fizetős lesz – közölte a kormányszóvivő.
Gál J. Zoltán elmondása szerint a kormány áttekintette a jövő évi autópályadíj-emelés koncepcióját, végleges döntés azonban nem született az emelés mértékéről.
Várhatóan a forgalom döntő részét kitevő személygépkocsik esetében lesz a legkisebb mértékű az autópálya-díjak jövő évi emelése.
Közölte: kedvezően változnak a kategória-határok is, vagyis – szavai szerint – a gépjárművek 94,5 százaléka kerül a legalacsonyabb díjkategóriába, és ezzel párhuzamosan bővül az egyes matricák érvényességi ideje is. A heti matrica 10 napig, a havi matrica pedig a vásárlást követő 30. nap végéig lesz érvényes.
– Az új szakaszokkal 60 százalékkal bővül a díjasított hálózat hossza, a matricával rendelkezők az eddigi 270 kilométer helyett 450 kilométer autópályát használhatnak – közölte Gál J. Zoltán.
Véglegesítette a kormány a közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá tételéről, illetve ellenőrzésének bővítéséről szóló, úgynevezett üvegzseb-programot.
Gál J. Zoltán elmondta: a törvénytervezet meg kívánja szüntetni azt a lehetőséget, hogy újratermelődjenek az állami tulajdonú gazdasági vállalkozások.
– Így megakadályozható, hogy költségvetési szervek azért alakuljanak gazdasági társasággá, hogy így megkerülhessék a költségvetési szervekre vonatkozó törvényi rendelkezéseket – tette hozzá.
Leszögezte: a jövőben központi költségvetési szerv csak a kormány előzetes jóváhagyása mellett alakíthat gazdasági társaságot, illetve társulhat már létező vállalkozásba.
A kormányszóvivő rámutatott: a tervezet – a többségi állami tulajdonú gazdálkodó szervezetek vonatkozásában – az esetenként kirívóan és indokolatlanul magas javadalmazások és végkielégítések korlátozását is tartalmazza.
Az ÁPV Rt. és az MFB vezető tisztségviselőin kívül ezentúl a többségi állami tulajdonban álló, valamennyi gazdálkodó szervezet vezetőire is vonatkoznak a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségek.
Gál J. Zoltán jelezte: bővül a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal hatásköre is.
Korábbi tájékoztatás szerint a húsz, köztük több kétharmados többséget igénylő törvény módosításával járó üvegzseb-program célja a korrupció kiküszöbölése, a közvagyonhasználat nyilvánosságának megteremtése, illetve a közpénzfelhasználás átláthatóbbá tétele.
– Az Egyesült Államok felkérésével kapcsolatban, amely a taszári bázis igénybe vételére vonatkozik, a lehető legszélesebb körű tájékoztatást ígéri a kormány – hangzott el a sajtótájékoztatón.
Gál J. Zoltán közölte: pillanatnyilag nincs döntési helyzet, “egy nem konkretizált igény” érkezett Magyarországhoz és mintegy ötven másik országhoz.
Leszögezte: Kaposvár polgármesterének igaza van abban, hogy a kormány, a pártok és az érintett önkormányzati vezetők közös felelőssége, hogy a tájékoztatás az előítéletektől, politikai megfontolásoktól mentesen, a tények alapján történjen.
Elmondta: a parlamenti pártokat a honvédelmi miniszter a honvédelmi bizottság ülésén, a külügyminiszter pedig a külügyi bizottság ülésén tájékoztatta.
A kormányszóvivő elmondása szerint a honvédelmi tárca vezetője már beszélt az érintett önkormányzatok vezetőivel is.
– A kormány ragaszkodik ahhoz, hogy az Országgyűléshez forduljon
felhatalmazásért, amikor megérkezik a konkrét igény – tette hozzá a
szóvivő.
Január elsejétől növekszik az az időszak, amelyben a 7,5 tonna feletti teherautók nem közlekedhetnek – közölte a kormányszóvivő.
Gál J. Zoltán rámutatott: jelenleg vasárnap és munkaszüneti napokon 8 órától 22 óráig vannak eltiltva a közlekedéstől ezek a járművek, az új rendelet értelmében már az előző nap 22 órától életbe lépne a korlátozás.
Ismertetése szerint a nemzetközi fuvarozást végző tehergépkocsikra vonatkozóan, a hétvégi közlekedést korlátozó intézkedések csak 2005 januárjától lépnek hatályba.