A Prestige tartályhajó rakományának legnagyobb része – mintegy 40-55 ezer tonna olaj – valószínűleg már a tengervízbe került. Francisco Álvarez Cascos közlekedési miniszter az Atlanti-óceán partjainál bekövetkezett katasztrófát “spanyol Csernobilként” jellemezte.
A spanyol kormány adatai szerint 20 ezer tonna olaj ömlött a tengerbe, a vigoi és a La Coruna-i egyetem tengerkutatói szerint ez a feltételezés már nem valós. Eddig 16 ezer tonna olajiszapot gyűjtöttek be a speciális hajók és a katasztrófa-elhárítók a tengerpartokon, de még számtalan olajfolt úszik az Atlanti-óceánon.
A bahamai zászló alatt közlekedő olajszállító hajót bérlő orosz társaság, az Alfa holding bejelentette, hogy egyetlen euró kártérítést sem fizet a katasztrófáért, mivel erre csakis a hajó tulajdonosa kötelezhető. Az Alfa holdinghoz tartozó olajtársaság, a Crown Resources szóvivője így fogalmazott az üggyel kapcsolatban: “Ha valaki kocsit bérel, és a kocsi elromlik az úton, nem ő a felelős”. Az El País szerint a Crown “sötét múlttal rendelkező cég”, székhelye a svájci Zugban van, és a cég elődei adóparadicsomokban voltak bejelentve. A cég 15 bejelentett alkalmazottal rendelkezik, de fél év alatt 31 ezer euróról 2,5 millióra emelte tőkéjét.
Az Alfa holding elsősorban kőolaj-kitermeléssel és -értékesítéssel foglalkozik, de érdekelt a bankszektorban, biztosítási üzletekben, a bel- és külkereskedelemben a kőolaj és az olajszármazékok területén, fém-, cukor- és alkoholértékesítésben az orosz piacon, nagyáruházak fenntartásában, az élelmiszeriparban és a telekommunikációban. A Smirnoff vodkát is ők forgalmazzák, és az övék a legerősebb orosz mobiltelefon társaság. Az El País információi szerint az Alfa holding szoros kapcsolatban van a legmagasabb orosz politikai körökkel, és jelentős befolyással rendelkezik az orosz parlamentben.
Az El País azt írta, hogy a Crown adatai szerint jelenleg 265 a Prestige-hez hasonló állapotban lévő, kiöregedett és egyfalú tankkal rendelkező hajó szállít kőolajat a tengereken. Még a legjobb cégek, például a Shell is használnak ilyen hajókat. A Crown londoni szóvivője az újság kérdésére kijelentette, hogy a cégnek nem áll szándékában lemondani az egyfalú tankos hajók használatáról addig, amíg 12 év múlva életbe nem lép a tiltó rendelkezés. A Crown-tól vagy az Alfától azért is lehetetlen kompenzációt követelni, mert a hajó bérlőjét csak abban az esetben lehet bíróság elé állítani, ha bizonyítható lenne, hogy ő az egyik okozója a kárnak, és ez ebben az esetben nem áll fenn.