A földhivatalok azt tervezik, hogy e-mailben értesítik az ügyfeleket tulajdoni lapjuk minden változásáról, ha kérik és megfizetik a szolgáltatás díját. Ehhez már csak politikai akarat és pénz kellene. A postai úton kiküldött földhivatali értesítéseknek ugyanakkor több mint egyharmada célba sem ér, mivel a címzett ismeretlen.

A földhivatalok egy ideje azt tervezik, hogy azoknak az ügyfeleknek, akik kérik és hajlandók ezért fizetni, rákerül egy jel a tulajdoni lapjukra, s onnantól kezdve minden változásról e-mailben értesítést kapnak – mondta lapunknak Oros László, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Földhivatal vezetője. A hivatalvezető szerint ez technikailag könnyedén megoldható lenne, csak két dolog hiányzik még: a szükséges jogszabály-módosítás, vagyis a politikai akarat és a pénz. A Magyar Hírlap úgy tudja, hogy a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumban már ki is dolgozták ennek a konstrukcióját, ám a részleteket firtató kérdéseinkre lapzártánkig nem kaptunk választ.

A lakásmaffia visszaszorításáért küzdő szakemberek szerint azonban a bejegyzés előtti értesítéssel sokkal többet érnének a tulajdonosok, mivel ez esetben még időben felléphetnének a visszaélések ellen. A novemberben életbe lépő, a közigazgatási eljárásról szóló új törvény el is rendeli ugyan, hogy az ügyfél kérelmére induló közigazgatási eljárásról az ismert ellenérdekű, illetve érintett ügyfelet is értesíteni kell, ám a földhivatalokra ez nem vonatkozik majd.

Az ingatlan-nyilvántartásról szóló jogszabály készülő módosítása ugyanis mentesíti a földhivatalokat az előzetes értesítési kötelezettség alól.

Oros László szerint az előzetes értesítés a társasházak vagy az osztatlan földtulajdonok esetében több száz embert érintene, amelynek költségeire nincs fedezetük a földhivataloknak. A bejegyzés után viszont minden, a tulajdoni lapon szereplő társtulajdonost is határozatban értesítenek. A hivatalvezető szerint nincs is értelme az előzetes értesítésnek, miután a levelek harminc-negyven százaléka amúgy is “címzett ismeretlen” jelzéssel jön vissza, mert a tulajdoni lapon szereplő cím nem aktuális.

Ha valaki vesz egy lakást, akkor a bejegyzési kérelmet általában még a régi címéről indítja el. “Azt persze megtehetnénk, hogy az értesítést a szóban forgó ingatlan címére küldjük, de az sem biztos, hogy az illető ott lakik – mondja a hivatalvezető. – Évek óta harcolunk azért, hogy nyilvántartásunkat a lakcímnyilvántartóval összekapcsolják, de ezt az adatvédelmi biztos eddig megakadályozta.” A földhivatalok és a lakcímnyilvántartás is regisztrálja a személyi számot, így elvileg nincs ennek akadálya.

Az adatvédelmi biztos nem is érti a földhivatalok problémafelvetését, mint mondja, ilyen igény hozzá nem érkezett. Péterfalvi Attila szerint a földhivatal most is kérhet adatokat a lakcímnyilvántartásból. Ha “címzett ismeretlen” jelzéssel visszajön a levél, akkor nyugodtan pontosíthatják a lakcímnyilvántartásból a címet. Az már persze más kérdés, ha azt nem teszik meg. Az adatbázisok összekapcsolását ugyanakkor tiltják a szigorú adatvédelmi szabályok. “Miért nem a telefonkönyvvel akarnak összekapcsolódni, hogy felhívják az embereket, vagy SMS-t küldjenek?” – kérdezi Péterfalvi. Annak az ügyfélnek, aki a tervek szerint kéri a földhivatali értesítést, amúgy is érdeke, hogy aktuális lakcímet adjon meg.