Bár manapság már szinte minden állásportálon találkozhatunk eladói álláshirdetéssel, ennek ellenére a közvélemény tudatában még mindig az él, hogy az, aki ezt a munkakört végzi, egész nap a pult mögött áll, és csakis a vásárlók kiszolgálásával foglalkozik. (X)
Holott ennek a pozíciónak a feladatai igazán sokrétűek. Részt vesz például az áruk eladótérbe kihelyezésében, illetve elhelyezi a termékeken a címkét, az aktuális fogyasztói árat és az áruvédelmi eszközöket.
Továbbá közreműködik a készletkezelésben, a raktározásban, valamint, ha az üzletvezető megbízza, akkor az áruk megrendelésében is segédkezik. A vevőreklamációk kezelését pedig még nem is említettük, amely nem kis fegyelmezettséget igényel a részéről.
Többféle területre lehet specializálódni
Az eladói szakma szépsége, hogy nem csupán egy élelmiszerboltban tudunk vele elhelyezkedni, hanem elérhető számunkra például a benzinkúti dolgozó pozícióban álláslehetőség ózdi töltőállomáson, ahogy azt az Ózdállás oldalon is olvashatjuk.
Ebben a munkakörben ugyanis lényegében ugyanazokat a feladatokat kell elvégezni, mint egy élelmiszerboltban, annyi különbséggel, hogy itt sok esetben nekünk kell kezelni a töltőpisztolyokat is.
Továbbá dolgozhatunk még ruházati eladóként is, amelynek a kitüntetett feladata, hogy ismerje a legújabb divatot és trendeket, illetve a szezonváltásokra is alaposan felkészüljön. Ezenkívül még a feladatai közé tartozik az üzlet belső és külső dekorációjáról történő gondoskodás, és a kirakat tisztántartása is.
De az sincsen kizárva, hogy műszaki cikk eladóként helyezkedjünk el, amely amellett, hogy előkészíti a műszaki cikkek mennyiségi és minőségi átvételét, le is bonyolítja azt. Mindemellett pedig még meggyőződik azok üzemképességéről, illetve a vásárlóknak bemutatja a műszaki cikkek használatát és kezelését. Sőt a házhoz szállítást is megszervezi, illetve lebonyolítja az áruhitel és a garanciális dolgokkal kapcsolatos adminisztrációt.
Képességek, tulajdonságok az eladói munkakörhöz
Mivel folyamatosan kapcsolatot fogunk tartani a vevőkkel és a kereskedelmi partnerekkel, így a jó kommunikációs képesség elengedhetetlen. Emellett szükség van még kereskedelmi vénára és pozitív kisugárzásra is, hiszen ezáltal fogjuk tudni majd bevonzani a vásárlókat, és visszatérésre ösztönözni őket
Fontos azonban, hogy ne legyünk túl tolakodóak, ne akarjuk mindenáron rábeszélni a vevőket a vásárlásra! Kedvesen és tisztelettudóan is ugyanúgy el lehet érni azt, hogy az emberek nálunk vásároljanak.
Végül pedig az is az előnyünkre fog válni, ha legalább az alapvető kifejezéseket angolul is ismerjük. Hiszen bármikor előfordulhat az, hogy turisták tévednek be a boltba, akiket ugyanolyan jól kell tudni kiszolgálni, mint a magyar vásárlókat.