A járművezetétől való eltiltás egy tagállamban az Unió teljes területén legyen érvényes – áll az Európai Parlament mai napon elfogadott álláspontjában. A képviselők bővítenék a súlyos közlekedési szabálysértések listáját is, és egyértelmű határidőket vezetnének be a vezetéstől való eltiltásról szóló határozatok végrehajtására.


A jelenleg érvényes szabályok szerint, ha egy járművezető egy közlekedési szabálysértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban, mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbb esetben a szankció csak abban az országban alkalmazandó, ahol a jogsértést elkövették, és az EU többi részén nem jár korlátozással.

Annak biztosítása érdekében, hogy a külföldi illetőségű személy vezetői engedélyének felfüggesztését, korlátozását vagy visszavonását valamennyi uniós országban alkalmazzák, az új szabályok előírnák, hogy az erről szóló határozatot továbbítani kell a vezetői engedélyt kiállító uniós országnak.

Veszélyes szabálysértések

A képviselők azt javasolják, hogy az érvényes jogosítvány nélküli vezetést vegyék fel a súlyos közlekedési szabálysértésekpéldául az ittas vezetés vagy a halálos közúti balesetek okozása – listájára, amelyek maguk után vonják az uniós országok közötti információcserét a vezetésről való eltiltásról. A sebességkorlátozás 50 km/h sebességgel történő meghaladása szintén az egyik súlyos közlekedési szabálysértés, amely a vezetéstől való eltiltáshoz vezethet. A képviselők a lakóövezetekre alacsonyabb sebességkorlátozást állapítanának meg, ami azt jelenti, hogy az ilyen utakon a megengedett sebességhatár 30 km/h sebességgel való túllépése a jogosítvány elvesztését vagy felfüggesztését vonhatná maga után.

Határidők

A Parlament azt is javasolja, hogy az uniós országoknak tíz munkanapos határidőt szabjanak meg arra, hogy tájékoztassák egymást a járművezetők jogosítványtól való megfosztásáról szóló határozatokról, 15 munkanapos határidőt pedig annak eldöntésére, hogy a gépjárművezetéstől való eltiltás alkalmazandó-e az egész EU-ban. Az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kellene a végleges döntésről.

A következő lépések

A javaslattal kapcsolatban a Parlament 372 szavazattal 220 ellenében, 43 tartózkodás mellett fogadta el álláspontját. A Parlament ezzel lezárta az első olvasatot, és mivel a Tanács még nem fogadta el saját tárgyalási álláspontját a tervezetről, ezért a 2024 júniusában megválasztandó új Parlament folytatja majd a munkát a jogszabályon.

Háttér

A járművezetéstől való eltiltásra vonatkozó szabályok a Bizottság által 2023 márciusában előterjesztett közlekedésbiztonsági csomag részét képezik. A csomag a közlekedési szabálysértésekről szóló, határokon átnyúló információcserére vonatkozó szabályokat is tartalmaz, amelyek végleges formájáról jelenleg is folynak a tárgyalások a Tanáccsal. A csomag célja, hogy javítsa a közúti közlekedés valamennyi résztvevőjének biztonságát, és hogy 2050-re a közúti balesetek halálos áldozatainak száma a lehető legközelebb kerüljön a nullához („zéró jövőkép”).