Mik a személyi és tárgyi feltételei, főbb szempontjai és követelményei egy gyár alapításának? Melyek a főbb lépései és milyen hatósági eljárásokat szükséges végigjárni? – Ezeket a kérdéseket tisztázza cikkünkben Veress Dominika, az act legal Hungary szakértője.
Cégalapítás
A gyáralapítás első lépéseként szükséges alapítani egy céget. Gyár alapítása esetén a leggyakoribb cégformák a korlátolt felelősségű társaság („Kft.”) vagy a zártkörűen működő részvénytársaság („Zrt.”), mivel ezeknél az alapítók nem felelnek a magánvagyonukkal. A törzstőke egy korlátolt felelősségű társaságnál legalább 3 millió forint, egy zártkörűen működő részvénytársaságnál pedig legalább 5 millió forint kell, hogy legyen. A cég alapításához szükséges választani egy cégnevet, székhelyet, ügyvezetőt, meg kell választani a cég tevékenységi köreit, és meg kell bízni egy könyvelőt is könyvelési feladatok elvágzésére. “A cégalapítás nem vesz igénybe sok időt, mivel az illetékes cégbíróság legkésőbb 15 munkanapon belül bejegyzi az újonnan alapított céget, egyszerűsített cégeljárás esetén pedig egy munkanapon belül határoz az új cég bejegyzéséről” – mondja Veress Dominika, az act legal Hungary szakértője.
A megfelelő ipari terület kiválasztása
A gyár területének kiválasztásakor fontos szempont, hogy az ingatlan besorolása ipari gazdasági övezet legyen. Az ideális terület kiválasztása után szükséges az ingatlan tulajdonosával bérleti szerződést kötni, vagy az ingatlant megvásárolni, attól függően, hogy mi a tervezett időtartama az ipari tevékenységnek és a tulajdonos milyen feltételeket határoz meg.
Ingatlan megvásárlása esetén adásvételi szerződést kell kötni és a szerződést be kell nyújtani a Földhivatalnak, amelynek 60 napos ügyintézési határideje van arra, hogy a tulajdonosváltozással kapcsolatban határozatot hozzon. A Földhivatal részére ingatlanonként 10.600 forint igazgatási szolgáltatási díj fizetendő, soron kívüli ügyintézés kérése esetén ingatlanonként 16.000 forint is fizetendő, valamint az ingatlan értéke (ami általában a vételár) 4%-ának megfelelő mértékű illetéket kell megfizetni a NAV-nak.
“Ingatlan bérlése esetén a legfontosabb jogi szempontok a bérleti díj mértéke, valamint az indexálásra, a kötbérre, a felmondásra (különösen az azonnali hatályú felmondásra) vonatkozó rendelkezések, az ingatlan renoválásának, illetve javítási munka elvégzésének szükségessége esetén a felmerülő költségek viselésével és a bérleti idő automatikus meghosszabbításának lehetőségével kapcsolatos rendelkezések” – hangsúlyozza dr. Veress Dominika szakértő.
Ha az ingatlan nem rendelkezik a megfelelő besorolással gyári tevékenység végzésére, a helyi önkormányzatnál rendeltetésmódosítás eljárást kell kezdeményezni. A rendeltetésmódosítási eljárás pontos követelményei a gyár elhelyezkedésétől függenek, mivel az eljárást illetően a helyi önkormányzatok további követelményt szabhatnak meg.
Milyen típusú engedélyekre van szükségem?
Ha építkezésre kerül sor, akkor építési engedély beszerzésére van szükség – az építkezést az engedély megszerzésétől számított 4 éven belül meg kell kezdeni, és az építkezés megkezdésétől számított 6 éven belül be kell fejezni, különben az építési engedély hatályát veszti.
Még ha az előző tulajdonos vagy bérlő meg is szerezte az üzemeltetési engedélyt, az új tulajdonosnak vagy bérlőnek ismét új üzemeltetési engedélyt kell beszereznie az üzleti tevékenység megkezdéséhez.
Mivel a gyár működése a környékbeli lakosokat zavaró hang- vagy szaghatással, illetve a működés károsanyag-kibocsátással járhat, környezetvédelmi engedélyt is be kell szerezni. Ezen felül a gyár működése veszélyes lehet, ezért tűzvédelmi és munkavédelmi engedélyt is be kell szerezni.
Hogyan kezdhető meg a működés? – Anyagi feltételek
Fontos a gyár infrastruktúrájának a kialakítása, így az áramhoz, vízhez, gázhoz, szennyvízhez és internethez való hozzáférés biztosítása, melyhez szükséges a szolgáltatókkal való szerződéskötés, valamint ki kell alakítani a megfelelő közlekedési útvonalakat is.
Ha a gyár már rendelkezik a szükséges infrastruktúrával, akkor a gépeket és a gyártósorokat üzembe kell helyezni. Az üzembehelyezés után műszaki ellenőrzésre, megfelelőségi tanúsítványra és biztonsági ellenőrzésre is szükség lehet.
Hogyan kezdhető meg a működés? – Személyi feltételek
A felvett munkavállalókkal meg kell kötni a megfelelő tartalmi elemekkel rendelkező munkaszerződéseket, a szükséges munkáltatói tájékoztatót át kell adni a részükre, illetve el kell készíteni a szükséges munkáltatói szabályzatokat is. “Munkavállalók felvétele során fontos annak eldöntése, hogy mi a munkabér mértéke, jár-e nekik valamilyen munkabéren kívüli juttatás, illetve azzal is fontos tisztában lenni, hogy az éves alapszabadság 20 nap, és a munkavállalók magasabb életkorral (legfeljebb 30 nap) vagy gyermekvállalással (legfeljebb 7 nap) több szabadságra jogosultak. Bizonyos esetekben, mint például a túlóra, 22:00 és 6:00 óra közötti munkavégzés, vasárnapi munkavégzés, bérpótlékot kell fizetni, de a bérpótlék átalányként is beépíthető a munkabérbe” – mondja Veres Dominika.
A biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos jogszabályok rendelkezéseit is figyelembe kell venni, mint például megfelelő intézkedésre van szükség, ha a munkavállalók magas zajszintnek vannak kitéve, vagy, ha veszélyes gépekkel dolgoznak, illetve megfelelő időközönként munkavédelmi oktatáson is részt kell venniük.
További adminisztratív feladatok
A cég megalakulását követően a céget munkáltatóként be kell jelenteni a NAV-nál, és – ha a cég új munkavállalót vesz fel, akkor – a NAV-nál az új munkavállaló foglalkoztatását is be kell jelenteni, valamint az adóbevallásokat is el kell készíteni és a megfelelő határidőben be kell nyújtani. A cégnek évente el kell fogadnia a beszámolóját, amelyet meg kell küldenie az Igazságügyi Minisztériumnak, mely a beszámolót nyilvánosan közzé teszi.
Fontos továbbá üzleti biztosítást kötni az ingatlanra, a munkagépekre, valamint munkáltatói felelősségbiztosítást is kell kötni, amely a munkabalesetekből eredő kárigényekre terjed ki.
“A gyáralapítás legfontosabb lépései tehát a cégalapítás, a megfelelő gyári terület kiválasztása után az ingatlan adásvétele vagy bérlete, a szükséges engedélyek beszerzése, az infrastruktúra és a gyári gépek biztosítása, az ideális munkavállalók felvétele, a munkajogi jogszabályok betartása és a szükséges adminisztratív feladatok elvégzése” – összegzi Veress Dominika, az Act legal Hungary szakértő csapatának szakembere.