A Pest Vármegyei Főügyészség a fogyasztók érdekében folytatott tevekénysége során egyes vállalkozásoknál ellenőrizte a jótállási idő időtartamának betartását, mely eredményeként azt állapította meg, hogy nem tartják be a jogszabályi előírásokat.

A hétköznapok során köztudomású, hogy ha egy terméket megvásárolunk, ahhoz valamiféle garancia kapcsolódik. A „garancia” szó jogi értelemben jótállást jelent azoknál a termékeknél, amelyek esetén a jogszabály ezt kötelezően előírja vagy az eladó önként vállalja. A jótállás arra kötelezi az eladót, hogy köteles helytállni az általa eladott termék hibájáért a jogszabályban meghatározott idő alatt. Ez az időtartam

tartós fogyasztási cikkek esetén a 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év, 250 000 forint eladási ár felett három év.

Tartós fogyasztási cikknek minősülnek például a háztartási készülékek, a gázkészülékek, a számítógépek, a laptopok, a fényképezőgépek, a mobiltelefonok és még számos termék.

Az ügyészség az ellenőrzései során több esetben azt tapasztalta, hogy a kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkeknél a jótállási időt nem a jogszabályok szerint határozzák meg, hanem rövidebb időtartamban.

Az ilyen tájékoztatás megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot valósít meg, mivel a fogyasztó tévesen azt feltételezheti, hogy a jótállási idő már egy éve eltelt, és emiatt nem él azon jogával, hogy a terméket kicseréltesse vagy megjavítassa.

A közérdekvédelmi jogkörében eljáró Pest Vármegyei Főügyészség a fogyasztók védelme érdekében folytatott tevékenysége során az ilyen megtévesztő kereskedelmi gyakorlat észlelése esetén a peres eljárás elkerülése és a jogsértések mielőbbi megszüntetése érdekébe felhívta az érintett vállalkozásokat arra, hogy módosítsák a jótállásra vonatkozó tájékoztatásaikat hatályos jogszabályoknak megfelelően. A vállalkozások az ügyészi felhívásnak eleget tettek, ezért perindításra nem kellett, hogy sor kerüljön.