Tízszeres áron kell megvásárolnia a közintézményeknek 25 munkaállomásra a hatályosított magyar jogszabályok gyűjteményét, ha a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság aláírja a KJK Kerszöv Kft-vel az erről szóló keretszerződést. Az eleve furcsán kiírt tender többi indulójának ajánlatát ugyanis érvénytelennek minősítették.

Az Opten Kft. arra kéri a Miniszterelnöki Hivatal Központi Szolgáltatási Főigazgatóságát, hogy nyilvánítsa eredménytelennek a hatályos jogszabály gyűjteményre kiírt központosított közbeszerzési eljárást, mert az eredetileg győztesként kihirdetett három ajánlatból csak a legdrágább maradt állva a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata miatt.

A KJK Kerszöv árai a tender súlyozott összehasonlító ára szerint 6-szor magasabbak, mint az Opten Kft. ajánlati árai. A tipikusnak mondható 25 gépen futó megrendelés esetében az árkülönbség tízszeres: a szerződés aláírása esetén a közintézményeknek ezért havonta 131250 forintot kellene fizetniük, míg az Opten ajánlatának érvényben maradása esetén 12000 forintból megkaphatnák ugyanezt, és a Magyar Hivatalos Közlönykiadó sem kérne többet 15000 forintnál.

Megítélésünk szerint a kormányzat egy jó lehetőségtől fosztaná meg a hivatalokat, ha a tendert nem írnák ki újra – érvel Tóth Tamás az Opten Kft. ügyvezető igazgatója. A kiíró eredeti szándéka szerint is három győztes pályázóval kötött volna szerződést, és Tóth szerint nem indokolt megfosztani az intézményeket a választási lehetőségtől. „Lehet, hogy a KJK sok magyarázatot fűz a jogszabályokhoz a kiadványain, de a hatályos magyar és EU-s jogszabályokat az Opten joganyaga is tartalmazza, kereshető és visszamenőlegesen hatályos formában, időgéppel ellátva.

Tóth Tamás elmondása szerint az eredménytelenné nyilvánítást indokolják a pályázat körülményei is. Az eredeti kiírásban foglalt feltételeknek ugyanis csak a KJK Kerszöv felelhetett meg, ezért a kiírást módosítani kellett. A három győztes avatása céljából kiírt tenderen ezek után is csak két pályázó adhatott volna be érvényes ajánlatot, de az Opten kifejlesztette a feltételek között szereplő tárgyszavas kereső rendszerét, hogy indulhasson. Tóth Tamás szerint megkérdőjelezi a pályázat hitelességét, hogy éppen ez – a kiíró miatt rohammunkában készült – fejlesztés volt az, ami nem győzte meg a Közbeszerzési Döntőbizottságot. „Ha kicsivel több idő áll rendelkezésünkre sokat javíthattunk volna a tárgyszavazáson, ahogyan azóta meg is tettük” – mondja Tóth Tamás

Hasonló a helyzet a KDB által hiányolt jogszabályokkal is. Ezeket a két minisztérium szerkesztésében kiadott Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye sem tartalmazza, viszont néhány napos munkával pótolhatók voltak, és már szerepelnek az Opten kiadványain.


A KJK-Kerszöv közleménye – a szerk.