Rekordmennyiségű, egymillió karton csempészett cigarettát foglaltak le november végéig a magyar vámosok. Az illegális, adózatlan termékek részaránya ezzel egy év alatt a felére, 11 százalékra esett vissza.

Csapást mértek a dohány-feketekereskedelemre a vámosok: november végéig egymillió karton cigarettát foglaltak le a keleti határszélen és a piacokon. Az ukrán és a román harátátkelőknél, az oda vezető utakon nyár óta fokozott ellenőrzéseket tartanak a vámosok és a mobil ellenőrző csoportok, a munkájukat egy júniusban hatályba lépett új jogszabály is segíti. Ennek értelmében a csempészetre használt járművet elkobozzák, s a jövedéki bírság kifizetése után kapja csak vissza a tulajdonosa.

Eddig kétezer járművet tároltak rövidebb-hosszabb ideig a vámőrség zárt parkolóiban – mondta el Sipos Jenő, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) szóvivője. A választék a triciklitől a robogón át a kamionig terjed, de tároltak már turistabuszt is a telepen. A járművek nyolcvan százalékát kiváltotta a tulajdonosa. Persze mielőtt kiadnák az autót, a csempészethez kialakított különleges rejtekhelyeket hasznavehetetlenné teszik.

A fokozott ellenőrzés meghozta az eredményét, a feketepiac aránya iparági felmérések szerint a tavalyi 22-ről 11 százalékra esett vissza. Lábody László, a British-American Tobacco Hungary Kft. közkapcsolati igazgatója szerint ehhez a vámosok határozott fellépése mellett még két tényező járult hozzá. Az egyik az, hogy kiszámíthatóbbá vált az adópolitika.

A 2002 és 2004 között végrehajtott drasztikus, 95 százalékos jövedékiadó-emelés hatalmas lökést adott a feketepiacnak, az adózott dohánytermékek átlagos, 63 százalékos drágulása az olcsóbb beszerzési forrás felé terelte a forgalmat. Ennek a hatására becslések szerint évi nyolcvanmilliárd forinttal csökkent a központi költségvetésnek a dohánytermékekből származó jövedékiadó-bevétele. A hazai adópolitika ezt a sokkot orvosolva tervezhetővé, kiszámíthatóvá vált, a cél ugyanis az volt, hogy elmaradjanak a drasztikus áremelések, amelyek egyaránt kedvezőtlenek mind az államkasszának, mind a gyártóknak, mind pedig a silányabb termékek felé forduló fogyasztóknak. A hazai dohányáruk jövedéki adójának a mértéke 2008 végére el kell érje az uniós szintet, vagyis az ezer szálanként számított 64 eurót. Jelenleg 54 eurón állunk.

Az adóemelések dátuma előre tervezhető lesz. Az előzetesen januárra időzített adóemelést például három részre osztották: felét már most szeptemberben meglépték, míg egynegyed-egynegyed rész marad áprilisra és szeptemberre.

A feketepiac visszaszorításában a gyártók közötti árverseny s termékpalettájuk átalakítása is közrejátszott. Márkás termékeik egy részének kiskereskedelmi árát lejjebb szorították, ezzel csökkentve az árrést a gyengébb minőségű csempészáruval szemben. Utóbbiból éppen a vámosok fellépése miatt kevesebb jutott be az országba, ami értelemszerűen a drágulásukhoz vezetett. “Nem véletlen – mondja Lábody László –, hogy egyre többen váltottak felfelé, s ez a hazai legális forgalom 15 százalékos felfutásában is megmutatkozott. Csakhogy kényes az egyensúly, hiszen a megszorító intézkedések elsősorban jövőre éreztetik hatásukat, s azt most még becsülni sem lehet, hogy ezek mennyire befolyásolják a dohánypiaci erőviszonyokat. Bulgária és Románia 2007. januári uniós csatlakozása mindenesetre aggodalomra ad okot, még ha emiatt e két államban is folyamatosan drágul a cigaretta.”

A dohányipar cégei a megelőzésre helyezik a hangsúlyt, s eszközökkel, tapasztalataikkal és képzéssel segítik a kulcsszereplő, a VPOP munkáját a felderítésben.