A Bizottság cáfolja a széndioxid-kibocsátási rendszer az autókra való kiterjesztését

Egy német napilap szerint az Európai Bizottság egy olyan rendszer bevezetését vizsgálja, amely a nagyobb mennyiségű széndioxidot kibocsátó autók gyártóit arra kötelezné, hogy a zöldebb autókat gyártó cégeknek fizessenek. A testület cáfolja, hogy a széndioxid-kibocsátási rendszert az autókra is kiterjesztenék.

A német Handelsblatt szerint a Bizottság arra készül, hogy az autók széndioxid kibocsátását súlyuk alapján határozza meg. Az új rendszer szerint azok az autógyártók, amelyek túllépik a testület által meghatározott küszöbértéket kötelesek lennének a szabályozást betartó többi gyártónak fizetni.

Jelenleg az EU széndioxid-kibocsátási rendszerében az egyes tagállamok kvótákat kapnak, amelyeket a kibocsátó cégeknek osztanak szét. Az egyes vállalatok a kvótájukból fennmaradt felesleget értékesíthetik olyan társaságoknak, amelyek túllépik a megengedett kibocsátási értéket.

Brüsszel még februárban állt elő az autóiparra vonatkozó új tervekkel, amelyek szerint 2012-re a gépkocsik kilométerenként maximum 130 gramm széndioxidot bocsáthatnának ki, s ezt az arányt a bioüzemanyagok nagyobb arányú használatával tovább csökkentenék. Jelenleg az európai autók átlagosan 160 gramm széndioxidot bocsáthatnak ki kilométerenként. A tagállamok a Versenyképességi Tanács ülésén (2007. február 19.) az európai autóipar versenyképességének szempontjából aggályosnak találták a terveket, miután a világon ehhez hasonló szabály egyelőre nincs.

Az energiaügyi miniszterek (2007. február 16.) ülésén a tagállamok ugyanakkor megállapodtak, hogy 2020-ra kötelezően 10 százalékra emelik a gépkocsik bioüzemanyag használatát, amennyiben addigra a bioüzemanyag addigra elérhetővé válik a kereskedelemben.

A Bizottság terveivel kapcsolatban az autóipar is megosztott. A német luxus-autógyárak - akik a súlyon alapuló rendszert részesítenék előnyben - rögtön az általában környezetbarát autókat gyártó francia és olasz gyáraknak feszültek és azzal érveltek, hogy a kisebb autógyáraknak a 130 gramm/km kibocsátási szint elérése sokkal kevesebb teherrel járna.

Az Európai Bizottság ősszel teszi közzé konkrét terveit és egyelőre cáfolta, hogy a széndioxid kibocsátási rendszert az autókra is kiterjesztenék.

  • kapcsolódó anyagok
KÖRNYEZETVÉDELEM