Milka, Bridgestone és Versace: mi lehet közös bennük? A válasz: az internetes jelenléthez mindhárom cég a nemrégiben létrehozott „.eu” felső szintű domain-t (Top Level Domain, TLD) választotta.

Az elmúlt két év során vállalkozások, nem kormányzati szervezetek és EU-s magánszemélyek több mint 2,8 millió európai internetes identitást védettek le, aminek köszönhetően a .eu – bevezetésének ma ünnepelt második évfordulójára – Európában a negyedik, világviszonylatban pedig a kilencedik legnépszerűbb felső szintű domain lett. Az egyértelműen európai internetes identitás népszerűsítésével a .eu elősegíti, hogy az állampolgárok és a vállalkozások teljes mértékben élvezhessék az egységes piac és az abból fakadó lehetőségek minden előnyét.

„A befogadó európai információs társadalomról alkotott elképzelésem egyik kulcseleme a megbízható online környezet megteremtése egy jól megkülönböztethető európai internetes identitás segítségével”, mondta Viviane Reding, az EU információs társadalomért és médiáért felelős biztosa. „A .eu domaint már a kezdetekkor bejegyeztető felhasználók megértették az ügy jelentőségét és megragadták a lehetőséget összeurópai szemléletmódjuk hangsúlyozására. A jövőben pedig ez már magától értetődő lesz minden európai számára. Minél erősebbé válik az egységes európai távközlési piac, annál inkább biztosítani kell, hogy a .eu láthatóbb, biztonságosabb és megfizethetőbb legyen.”

Bevezetésének második évfordulójára a .eu megszilárdította helyezését a világ 10 legelterjedtebb felső szintű domainje kategóriában, versenyre kelve az olyan régóta bevezetett TLD-kkel mint a .com, .net vagy .org. A .eu domain bejegyzése az első évben tapasztalható kimagasló eredmény után is folyamatos növekedést mutat. Ráadásul a domain nevek 80%-a esetében a regisztrációt meghosszabbították a második évre, amivel a felhasználók bizalmat szavaztak a .eu-nak.

A .eu országonkénti bejegyzésére vonatkozó számadatok alapján továbbra is Németország vezet 31,4%-kal, közvetlenül utána pedig a sorrend Hollandia (13,4%), az Egyesült Királyság (13,3%), Franciaország (7,3%) és Olaszország (5,1%).

A növekedést vizsgálva azonban egészen más kép rajzolódik ki. A 2007-ben tapasztalt 11%-os össznövekedés mellett a .eu domain lengyelországi bejegyzése 48,6%-kal nőtt 2007-ben, ezt követte Litvánia (48,4%) és Finnország (39,9%).

A .eu tényleges használata és láthatósága is egyre erőteljesebb, a bejegyzett nevek megközelítőleg 80%-a működő weboldalra és/vagy e-mail szerverre mutat. Ezen kívül nem csak nagy és jól ismert szervezetek, hanem kis- és középvállalkozások, nem kormányzati szervezetek és magánszemélyek is egyre aktívabban használják a megszerzett .eu domain neveket. A közelmúltban a fogyasztók körében végzett felmérés alapján a .eu elégedett felhasználói között szerepelnek a következő cégek: Bridgestone, Innovision, Touring Cars és a European Association for Quality Assurance in Higher Education.