A BKV semmibe véve a jogszabályokat továbbra is öt évre kiterjesztve érvényesíti a pótdíjfizetési követeléseit, ráadásul az eljárási költségekkel és kamatokkal jelentősen megnövelve – közölte az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) csütörtökön.

A BKV-nak a hatályos jogszabályok és egy nemrégiben született ombudsmani állásfoglalás szerint is egy év áll rendelkezésre, hogy követeléseit behajtsa – írták közleményben.

Közlésük szerint az OFÉ-hez több panasz is érkezett a BKV bírságbeszedési gyakorlatával kapcsolatban. A fogyasztók azt kifogásolják, hogy a jeggyel ellenőrzéskor nem rendelkező utasok több éves késéssel kapták meg a fizetési felszólítást, a kamatokkal jelentősen megnövelt összegről. Emellett olyan eset is tudomásukra jutott, hogy a fiatalkorú szabálysértőnek – szintén több éves késéssel – akkor postázták a fizetési felszólítást, amikor már nagykorú lett.

Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa tavaly októberben fogalmazott meg kritikákat a BKV jegyértékesítési és pótdíjazási gyakorlatával kapcsolatban. Akkor azt közölte, hogy a jogállamiság elvével és a tisztességes eljárás jogával nem egyeztethető össze, hogy a BKV követeléseit a jogszabályban meghatározott egyéves elévülési időn túl, saját belső döntése alapján öt évre kiterjesztve érvényesíti, az eljárási költségekkel és kamatokkal megnövelve.

Kocsis Istvánnak, a BKV vezérigazgatójának válasza után Szabó Máté elismerte, hogy egy 1981 óta érvényben lévő minisztertanácsi rendelet értelmében az egyéves elévülési idő csak az autóbuszon, trolibuszon, és villamoson utazókra vonatkozik, a HÉV-en és a metrón utazókra viszont nem.

A biztos szerint – a BKV véleményével szemben – ezt az ellentmondást nem csak a jogalkotó oldja fel. Az Alkotmány ugyanis tilt minden hátrányos megkülönböztetést, így a különböző járműveken utazók megkülönböztetését is – hívta fel a figyelmet az ombudsman.