Újjáépül az érettségi és a új nemzeti alaptanterv születhet - Hoffmann: Nem korrigáljuk tovább az oktatási törvényt, újat alkotunk

2010.06.10. MTI

Az érettségi rendszerének "újjáépítéséről" és új nemzeti alaptanterv megalkotásáról beszélt Hoffmann Rózsa a Fidesz oktatási műhelyének csütörtöki budapesti konferenciáján. Pokorni Zoltán bejelentette: a felsőoktatási Bologna-folyamat átfogó vizsgálatára kérik fel a kormányt.

A kereszténydemokrata oktatási államtitkár kifejtette: a 2005-ben bevezetett érettségi rendszer jelen formájában elhibázott, hozzájárult a tanulmányi eredmények romlásához, ezért "újjáépítésére" van szükség. Élesen bírálta, hogy jelenleg csupán 20 százalékot kell elérni az érettségin a ketteshez, miközben a KRESZ-vizsgán 90 százalékot kell teljesíteni. Ennek az az üzenete, hogy nem kell komolyan venni a tanulást - mutatott rá a KDNP-s politikus.

Hoffmann Rózsa kitért arra is, hogy "ami ma a nemzeti alaptantervben (Nat) van, az tragédia".

Az új Natban és a kapcsolódó kerettantervekben ismét szabályozzák majd a tananyagot - ígérte. Ma ugyanis elvileg működhet legálisan úgy egy általános iskola, hogy nem tanítják Petőfi Sándort, a János vitézt. Szólt arról is, hogy azt az 1993-ban megalkotott oktatási törvényt, amelyet eddig százszor módosítottak, nem korrigálják már tovább, újat alkotnak.

Az oktatási államtitkár külön hangsúlyozta a nevelés eddigi színtereinek kiszélesítését, példaként említve a kirándulásokat, szakköröket, táborokat. A nevelés a magyar oktatásügy erőssége volt, ha visszahelyezik "polgárjogába", várhatóan jobb lesz a közérzet és a tanulmányi eredmények is - mondta.
Az oktatásügy mára nagyon leromlott - állapította meg Hoffmann Rózsa.

"Baj van, elég volt, meg kell kezdeni az újjáépítést minél gyorsabb ütemben" - szögezte le.

Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának fideszes elnöke bejelentette: határozati javaslatban kérik fel a kormányt a felsőoktatási Bologna-folyamat átfogó vizsgálatára. A szakpolitikus fontos feladatnak nevezte, hogy az egységes, osztatlan pedagógusképzés kialakítását kezdje meg a kormány, illetve hogy elkezdődjön a pedagógus életpálya-modell részleteinek kidolgozása.

A feladatok közé sorolta a nevelés megerősítését, az integrált oktatás eszközeinek megteremtését. Utóbbi kapcsán a kiemelt oktatási körzetek létrehozását szorgalmazta a hátrányos helyzetű térségekben, extra költségvetési támogatás mellett, illetve kitért az egész napos iskola nem kötelező jelleggel történő bevezetésére is. Speciális finanszírozási formákat kell kialakítani a kollégiumokra és kisiskolákra - tette hozzá Pokorni Zoltán, aki szerint nem tartható, hogy az állam letolja magáról a feladatait.

A fideszes bizottsági elnök beszélt a határon túli osztálykirándulási program elindításának fontosságáról is, amelyet a kormány pályázati úton, vagy normatív alapon támogathatna. Az eddigi intézkedésekről szólva kiemelte a családi pótlék iskolába járáshoz kötését, és hogy jogosítványt ne lehessen alapfokú végzettség nélkül szerezni. Szólt arról, hogy a parlament előtt van a buktatásról és az emelt szintű érettségiről szóló indítvány is.

Az oktatási államtitkárságot is felölelő Nemzeti Erőforrás Minisztériumát vezető Réthelyi Miklósról azt mondta, hogy "nem ideológiai emlékműállítás mozgatja", nyugodt és kiegyensúlyozott tárcavezető, s ez nagyon ráfér az oktatásügyre. Kifejtette: az elmúlt nyolc évet oktatásellenes politika jellemezte, nem nyíltan, de a tanulás fontosságát kérdőjelezték meg.

A tanácskozáson elhangzott, hogy az oktatási államtitkárságon a felsőoktatást Dux László egyetemi tanár, míg a közoktatást Gloviczki Zoltán felügyeli majd közoktatási helyettes államtitkárként.

  • kapcsolódó anyagok
JOGALKOTÁS
OKTATÁSÜGY