Adminisztrációs hibák ingatlan bérbeadásánál és értékesítésénél - Megelőzhetőek az adóhatósági szankciók! - NAV-konszenzus

2014.06.12. Jogi Fórum / Ryan Magyarország

Az ingatlan bérbeadás és értékesítés adózásával kapcsolatos gyakori adminisztrációs hibák akkor is súlyos szankciókkal járhatnak, ha az ÁFÁ-t megfelelően bevallják és befizetik. Korábban nem volt egyértelmű megoldás az ilyen problémák orvoslására. Hosszas szakmai viták után azonban mostanra a NAV-on belül is konszenzus alakult ki arról, hogy az év elején bevezetett ún. kijavítási kérelem ilyen esetekben is megoldást kínál. Érdemes azelőtt élni ezzel a lehetőséggel, hogy a nem megfelelő adminisztrációt egy adóhatósági vizsgálat tárja fel - hívja fel a figyelmet a Ryan Magyarország szakértője.

Gyakori hiba, hogy az adózók adókötelesként kezelik az ingatlan bérbeadását, de elmulasztják bejelenteni, hogy - a főszabály szerinti adómentesség helyett - adókötelezettséget választanak. Ilyenkor annak ellenére, hogy a számlákon feltűntetett ÁFÁ-t megfelelően bevallják és befizetik, egy adóhatósági ellenőrzés adókülönbözetet fog megállapítani. Ez mind a bérbe adó, mind a bérbe vevő számára kellemetlenséggel jár. A bérbe adó esetén a bérbeadáshoz kapcsolódóan igénybe vett szolgáltatások, a bérbe vevő esetében pedig a bérbeadásról szóló számla alapján megfizetett ÁFA levonását utasíthatja el az adóhatóság egy revízió során.

Az ún. régi ingatlan értékesítése esetén is rendszeresen elkövetik azt a hibát, hogy azt ÁFÁ-val adják el, de nem jelentik be az adókötelessé tételt. Mivel ezeknek az ingatlanoknak az értékesítése főszabály szerint adómentes, ilyen mulasztás esetén el kell végezni az érintett ingatlan beszerzésével kapcsolatban korábban levont adó utólagos kiigazítását.

Negatív jogkövetkezményekkel járhat az is, ha a bérbeadás adókötelessé tételét követően – az 5 éves moratórium elteltével – azt ismét az Áfa törvény általános szabályai szerint, ÁFA felszámítása nélkül kezelik, de az ehhez szükséges változás-bejelentő lapot elmulasztják az adóhatóságnak benyújtani, vagy késedelmesen nyújtják be.

Hosszas viták után az adószakmán és a NAV-on belül is konszenzus alakult ki, hogy a fenti a hibák is orvosolhatóak az ún. kijavítási kérelem révén. A jogintézményt az adózás rendjéről szóló törvény év eleji módosításával vezették be. Azokban az esetekben van lehetőség az alkalmazására, ha törvény az adózó számára választási lehetőséget biztosít. Ezzel az adózó kezdeményezheti – az adó megállapításához való jog elévülési idején belül – a korábbi választása módosítását az adóhatóságnál, amennyiben a módosítás az adó, adóalap, költségvetési támogatás összegét – a beadott bevallását figyelembe véve – nem érinti.

„Minden adózónak, aki ingatlant ad bérbe, illetve régi ingatlant értékesített érdemes megvizsgálnia, hogy megfelelő volt-e az ügylet adminisztrációja, szükséges esetben eleget tettek-e a bejelentési kötelezettségnek. Ha ezt elmulasztották, célszerű haladéktalanul kijavítási kérelemmel korrigálni a hibát. Így elkerülhető, hogy azt egy adóhatósági revízió tárja fel, amely súlyos szankciókkal is járhat”– mondta el Dr. Békés Balázs, a Ryan magyarországi és kelet-közép-európai régiójának vezetője.

  • kapcsolódó anyagok
ADÓZÁS
NAV