Ha a fogyasztók autóvásárlásra adják a fejüket, jogosan szeretnének tudatos döntést hozni. Így az egyik legelső szempont, amit megvizsgálnak a vásárlás során, az az állítás, miszerint az adott gépjármű mennyit is fogyaszt. Mivel sem lehetne egyszerűbb a spórolás. Azonban az Altroconsumo elnevezésű olasz fogyasztóvédelmi szervezet nemrég elvégzett vizsgálata alapján már a fogyasztásra vonatkozó tájékoztatásokat sem lehet mindig valósnak tekinteni – olvasható az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC) internetes honlapján, amelynek tagja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége is. A félrevezető állításokat alkalmazó gyártókkal szemben bírósági eljárást indít az Altroconsumo, mivel az érintett fogyasztók – évi 15.000 megtett kilométerrel számolva – akár 500 euróval is többet költhettek üzemanyagra, mint amelyre számíthattak a megadott információk alapján.

Az Altroconsumo elnevezésű olasz fogyasztóvédelmi szervezet elsőként vizsgálta meg az autógyártók üzemanyag-fogyasztást ellenőrző eljárását. A vizsgálat kimenetele szerint azok félrevezetőek, gyakran erősen alábecsülték a jármű valós fogyasztását. Egy Fiat Panda 1.2 és egy Volkswagen Golf 1.6. TDI volt a két tesztalany, melyeken a független szakértő szerv a jelenleg alkalmazott hivatalos teszteljárást folytatta le. Az eredmények szerint a gyártók az autókat 18 – 50 % -kal állították hatékonyabbnak, mint amilyennek azok a teszt során bizonyultak.

Az olasz fogyasztóvédelmi szervezet Európában elsőként bíróságon követeli vissza a fogyasztók pénzét, arra hivatkozással, hogy az érintettek évente akár – évi 15.000 megtett kilométerrel számolva – 500 euróval költhettek többet üzemanyagra, mint amire a vállalkozások által nyújtott információk alapján számíthattak.

Mindez azért lehetséges, mert az autógyártók még mindig egy elavult tesztelési eljárást alkalmaznak mind az üzemanyag-fogyasztás, mind pedig a károsanyag-kibocsátás mérésére, amely több lehetőséget is kínál arra, hogy a tesztkörülményeket úgy alakítsák ki, amely nem felel meg a valós vezetési- és élethelyzeteknek, és ezáltal az alacsonyabb értékeket mutasson. A jelenlegi tesztelési eljárás helyett az Egyesült Nemzetek Szervezetének Európai Gazdasági Bizottsága (UNECE) 2014 márciusában elfogadott egy új tesztelési protokollt, de ez jelenleg még nem alkalmazandó. Az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC), melynek tagszervezete az olasz Altroconsumo, célul tűzte ki, hogy ez 2017-től bevezetésre kerüljön.

Egy korábbi, 2013-as teszt eredményeit alátámasztva, a jelenlegi vizsgálat feltárta, hogyan használják ki a gyártók a túlfújt gumik, és a csökkentett össztömeg adta lehetőségeket úgy, hogy a valósnál lényegesen kedvezőbb fogyasztási eredményekre jussanak.

Az olasz szervezet kilenc trükköt jelöl meg, mint lehetséges fogyasztáscsökkentő tényező. Némelyik egyértelműnek tűnhet, de akadnak megdöbbentőek. Az autó súlyának csökkentése akár 4,4 %-os fogyasztás-csökkenéshez vezethet, a túlfújt gumik 2,9 %-kal csökkenthetik a fogyasztást, a generátor lekapcsolása, és speciális, általában nem használt kenőanyagok alkalmazása szintén csökkenti a mért értékeket. A vezetési technika befolyásoló szerepe talán egyértelmű, és ilyen hatással bírhat a fék szerkezeti elemei közötti súrlódás csökkentése is, de a kiadott információs ábra szerint a hőmérséklet, mint körülmény is befolyásolja a fogyasztást, illetve, a kisebb légellenállás érdekében a szerkezeti elemek közötti réseket a teszten celluxszal ragasztják le. Így érik el azokat a gyári, alacsonyabb fogyasztási értékeket, melyek a valóságban soha nem fognak megjelenni, pedig ha tudatosan választott a fogyasztó, akkor ezeket vette figyelembe döntése során.

Monique Goyens, a BEUC igazgatója elmondta ezzel kapcsolatosan:

“Azok a fogyasztók, akik hatékonynak és környezetbarátnak vélt autót vásárolnak, túl gyakran lesznek megtévesztés áldozatai. Ha egy autó csak két literrel fogyaszt többet, mint ahogyan azt hirdették, akkor a fogyasztó éppen a vállalkozás zöld marketing trükkje miatt fizet többet. Azok, akik üzemanyag-tudatos döntést szeretnének hozni az autójuk vásárlásakor, pontos információkat érdemelnek. Sajnálatos mellékhatása a jelenlegi gyakorlatnak, hogy az autósok egészében figyelmen kívül hagyják a fogyasztásra vonatkozó információkat.

A gyártók igenis trükköket használnak annak érdekében, hogy hatékonyabbnak tüntessék fel az autóikat. Az 1970-es évekből származó tesztelési rend pedig elavult és sürgős frissítésre szorul. Az autóvezetők megérdemelnek egy gyors választ az Európai Uniótól, amely pontosabb tesztelési kötelezettséget ró a gyártókra.”