A XXI. században a fogyasztói döntéshozatal folyamatának jelentős mértékű és igen gyorsan változó átalakulása figyelhető meg a digitalizáció hatására, melyet a szabályozás csak nehezen tud követni. Az online piacok, a mesterséges intelligencia és a fogyasztói preferenciákat és gyengeségeket górcső alá vevő marketing célú profilalkotás, szükségessé teszi a fogyasztó fogalmának újraértelmezését, illetve bővítését a digitális kiszolgáltatottság definiálásával. Az új generációk fogyasztói attitűdjét már a digitális transzformáció hatja át, aminek eredményeként a vállalkozásoknak, kereskedőknek is igazodniuk kell a megváltozott piaci környezethez és fogyasztói elvárásokhoz.
A tanulmány a digitalizáció hatására elterjed dark pattern, magyar fordításban sötét mintázat, sötét megoldás elnevezéssel illetett kereskedelmi gyakorlatokat, valamint az ezzel kapcsolatos Európai Uniós és magyar szabályozást mutatja be, röviden kitérve a magyar hatóságok, így a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság és Gazdasági Versenyhivatal témával összefüggésben született meghatározó döntéseire is.
A Szerző bírósági titkár, egyben fogyasztóvédelmi szakjogász.