Kamionos szabadsága...


efi99 # 2011.06.30. 19:33

Már nem az. És abból költeni is kell.
Egyébként meg sokra megy vele, ha jóformán sosincs otthon.

Linkas63 # 2011.06.30. 18:11

Annak az irodistának jár napidíj. 40 euróig adómentes.

efi99 # 2011.06.30. 17:53

kedves Linkas63
Én nem láttam az MT-ben, hogy ez csak a kamionsofőrökre vonatkozik.
Létezik irodista is, akit minden nap Bécsbe hajkurásznak, vagy a világ végére tárgyalni pl, miközben a kollégáját, aki ugyanannyit keres, nem.

Linkas63 # 2011.06.30. 14:32

Kedves efi99!
14 évig voltam kamionsofőr tehát tudom mit jelent. Ezért kapja az ember a magasabb fizetést.
Egy belföldes sofőr kap 80-140 ezer forintot (és kihajtják a belét) míg egy kamion sofőr 250 nettó alatt el sem megy a kamion felé. Mellesleg a kintlétre számfejtik neki a napidíjjat.

guba # 2011.06.30. 09:50

Első sorban a 2002/15/EK irányelvet ajánlanám a kérdező figyelmébe, illetve 3820/85/EGK rendeletet és az AETR megállapodást. A NKH és a külföldi hatóságok is ezeket hivatkozzák. Ezekben van definiálva az utazó munkavállaló fogalma, illetve a közúti fuvarozásban a munkaidő, szünet, napi és heti pihenőidő, készenléti idő fogalma.
A konkrét kérdésre: a heti pihenőidőt nem lehet az éves szabadságba beszámítani.

efi99 # 2011.06.30. 09:05

Linkas63
Elég baj. Nem tudom mit szólnál hozzá, ha úgy határoznák meg a munkádat, hogy munkaidőn kívül minden percedet 1000 km-re vonatozással töltsd.

Dr.Attika # 2011.06.30. 08:47

Linkas63-nak igaza van. Itt a külföldi kikületés szabályait kell alkalmazni és nagyon sokat lehet kaszálni egy munkaügyi perben. Viszont tény, hogy nem kap több kamionos munkát. Tekintettel arra, hogy az elévülési idő 3 év, tehát három évre visszamenőleg lehet követelni érdemes megfontolni a pereskedést. Ugyanis 3 évre visszamenőleg fizetet összeg és annak kamatai nem kevés pénz. Sajnos ez a tipikus " Szűznek és kurvának egyszerre nem lehet lenni." eset.

Linkas63 # 2011.06.30. 04:43

Nem is számít munkaidőnek. A jogszabály csak a pihenőidő hosszát szabályozza, azt hogy hol kell eltölteni azt nem.

efi99 # 2011.06.29. 19:28

Megjegyezném, hogy jelenleg, ha valakit pl külföldi kiküldetésbe küldenek és teszem azt szombaton, vasárnap utazik akkor annak minden percét a szabadidejéből teszi (ergo nulla munkaórának számít), vagy ha egy hétköznap 0-24-ig vonatozik, netán 12 órát tárgyal, ezekben az esetekben is 8 óránál megáll az óra mindig.
Ezek után olyan nagyon nem csodálkoznék, ha egy sofőrnél a pihenővel töltött perc se számítana sehova a munkaóráknál, még ha éppen a Holdon kéne várakoznia akkor sem.

Linkas63 # 2011.06.29. 18:22

Viszont ha ezt az ügyvezetői utasítást nem írták meg, a lapjai tiszták, és sokat vezetett éjjel illetve a heti pihenőt nem adták ki, akkor kasza! Csak nem lessz munkahelye egyetlen magyar fuvarozó cégnél sem. Híre megy. Kis ország vagyunk.

Linkas63 # 2011.06.29. 18:17

Valószínűleg nem volt joga, bár a munka törvénykönyvéhez én sem értek. Viszont az 561/2006/EK rendeletet igen jól ismerem, lévén kamionos cégem volt. Szóval, ha megvannak a menetíró lapok vagy a digikártya adatai akkor avval lehet keresgélni. Ugyanis a heti vezetési idő után 45 óra pihenőidőt kell biztosítani, amelyet lehet csökkenteni 24 órára, de a különbözetet 2 héten belül pótolni kell, mégpedig úgy, hogy egy 45 órás heti pihenőhöz csatolják amely így 64 órára bővül. Mikor haza jönnek a sofőrök, ezt a pihenő időt szoktuk visszapótolni "heti pihenő visszapótlása" megjegyzéssel. Az hogy hétvégén kinnt van ő vállalta avval, hogy kamion sofőrnek ment. Ezért kapja a magas fizetést. Elvileg a túlorákat és az éjszakai vezetést pótlékolni kell, de a munkáltatók ez egy ügyvezetői utasítással szokták kivédeni amely tiltja az éjszakai munkavégzést. Persze meg kell csinálni de akkor már nem kérhet pótlékot. A munkaügyi felügyelőséget nem érdemes emlegetni, mert ha a tisztelt kolléga mondjuk átlépte a megengedett sebességhatárokat, vagy a vezetési és pihenő idők előírásait a munkáltató egy villámgyors ellenörzéssel megállapítja ezeket a "bűnöket " és egy írásos figyelmeztetés után felnyomja az NKH-nál ami jobb esetben 1-2 millió forintos bírság a sofőrnek.

brainshare # 2011.06.29. 09:25

Tisztelt Fórum!

Adott nékem a sógorom, aki kamionsofőrként koptatja Európa útjait. Jellemzően két hetente jön haza - ált. vasárnaptól a rákövetkező hét csütörtökig van távol, péntek-szombat itthon, vasárnap este már pakol fel és indul tovább ismét.
A gondot ott érezzük, hogy azokat a péntekeket mikor itthon van a munkáltatója kiírja neki szabadságnak. Amit nem értünk, hogy miért. Hiszen előtte való héten hétvégén is távol volt (ált. szombaton is vezetett), a napi 8 óra munka nem 8 hanem ált. több, azt pedig nem érezzük pihenőnapnak, hogy egy vasárnap (leginkább szombat 22-től vas 22-ig) dekkol egy kamionparkolóban "valahol Európában" de nem otthon. Majd ugye már vasárnap este elindul felpakolni és irány az országhatár.
A munkaszerződése a szabadság témájában a Mt.-re hivatkozik, amit én megpróbáltam értelmezni, de nem sikerült :( - még azt sem tudtam kitalálni, hogy milyen munkarend vonatkozik rá. Kollektív szerződés nincs, mert kis magáncég. Akik egyébként - ha minden igaz - azt is kiirták neki szabadságnak mikor javítani vitte/hozta a cég tulajdonát képező kamiont - természetesen útiokmányokat kitöltve. És a kéthetenkénti hazajövetel is idén lett "bevezetve", előtte volt, hogy három hétig is távol volt...

1.) Tud nekünk valaki segíteni, hogy a fenti "szabadságkiírással" helyesen vagy nem helyesen jár-e el a munkáltató?
2.) Milyen munkarendet kell itt számon tartani?
3.) Hogyan lehet a jogtalanul kiírt szabadságokat visszaszerezni (ha nem a Munkaügyi Bíróság a válasz)? 4.) Milyen időtávban visszamenőleg?
5.) A Bíróság kikerülhető-e egy munkaügyi ellenőrzés felemlegetésével?

Köszönjük a segítséget!
Üdv: brainshare