Alkalmazhatatlan a médiatörvény?


ObudaFan # 2010.12.30. 10:00

Véleményem szerint a magyar médiaszabályozás nyári módosulása óta Magyarországon az új médiahatóság minden döntése eredményesen támadható, így jelenleg Magyarországon jogszerű közigazgatási hatósági határozat médiaügyben nem hozható. Az új médiatörvény jelenleg ismert rendelkezései nem javítanak (legfeljebb rontanak) a helyzeten. Kíváncsi vagyok a véleményetekre ez ügyben.

A véleményemet az alábbi okok indokolják.

A Parlament és a Tanács 2010/13/EU sz. irányelve (AMSz) irányelv 94. preambulumbekezdése a tagállamok számára a médiahatóság felépítésére nézve nagy szabadságot enged, de egy korlátot állít: a hatóság függetlenségének elvét mondja ki. A jelenlegi médiahatóság azonban nem független - a jelenlegi kormánytól és a kormánypártoktól.

A törvény szerint ugyanis a médiahatóság elnökét a miniszterelnök jelölte 9 évre, így még ha egyébként az ellenzéki jelölt tagokat is megválasztotta volna a hatóságba az Országgyűlés, akkor sem lehetett volna a hatóságot függetlennek tekinteni, hiszen a kormánypárti többség minden szavazásnál biztosított. A szabályozás ugyanakkor megengedi, hogy a hatóság felálljon úgy, hogy egyetlen ellenzéki jelöltet sem szavaz meg az Országgyűlés, csak a kormánypárti jelölteket. És amit egy szabályozás megenged, az rendszerint megvalósul: a médiahatóság úgy állt fel, hogy kizárólag kormánypárti tagja van.

Ez az állapot véleményem szerint nyilvánvalóan alkotmányellenes, az AB véleménynyilvánítási joggal kapcsolatos gyakorlata ebből a szempontból kiforrott, de még fontosabbnak tartom, hogy az AMSz irányelvvel ellentétes.

Az Európai Bíróság kiforrott gyakorlata szerint (pl. van Duyn ügy, Marshall ügy) az irányelvet nem, vagy nem megfelelően implementáló tagállammal (illetve annak szervével) szemben az irányelvre közvetlenül lehet hivatkozni a tagállami bíróságon, így ilyen ügyekben az irányelv közvetlen hatállyal bír.

A fentiek miatt viszont a médiahatóság felállítása az EU jognak az adott közigazgatási perben közvetlenül hatályosuló szabályával ellentétes, így az ily módon jogellenesen létrehozott hatóságnak nem lehet médiaügyben hatásköre, ez pedig a Ket. 121. § (1) b) szerinti semmisségét eredményezi szerintem.

Ami a jogkövetkezményt illeti, a Pp- 339. § (1) szerint ha törvény ettől eltérően nem rendelkezik, a bíróság a jogszabálysértő közigazgatási határozatot hatályon kívül helyezi és - szükség esetén - a közigazgatási határozatot hozó szervet új eljárásra kötelezi.

Mivel jelenleg nincs Magyarországon olyan hatóság, amely médiaügyben eljárhatna jogszerűen, így véleményem szerint csak hatályon kívül helyezésnek van helye, nincs kit új eljárásra kötelezni, annak ellenére, hogy természetesen az Alkotmányból és az irányelvből is az következne, hogy kötelező lenne létrehozni egy független hatóságot, amelynek bizonyos magatartásokat szankcionálni kellene.

guba # 2010.12.30. 10:42

Egy hatóság függetlensége nem az alapján minősül, hogy milyen a tagjainak a pártszimpátiája. Ettől kezdve szerintem az egész levezetésed értelmét veszíti.

végrehajtó1 # 2010.12.30. 10:56

Egy hatóság függetlensége nem az alapján minősül, hogy milyen a tagjainak a pártszimpátiája

Azért szeretném látni amikor az Eko és a rémhir tv-t megbüntetik.

De szerintem én azt már nem érem meg:)

ObudaFan # 2010.12.30. 10:59

Egy hatóság függetlensége nem az alapján minősül, hogy milyen a tagjainak a pártszimpátiája.

Nem, hanem a kinevezés rendjétől. Márpedig itt pontosan azzal van a gond. Formálisan sem teljesül a függetlenség követelménye. Ha pl. már az államfő nevezte volna ki ezeket a tagokat, igazad lehetne, hiszen akkor legalább formálisan teljesülhetne (ha tartalmilag nem is).

guba # 2010.12.30. 11:15

Az, hogy Gipsz Jakab kormánypárti, vagy ellenzéki jelölt, az nem jogi kategória.

ObudaFan # 2010.12.30. 11:20

Dehogynem. Kifejezetten a kormánypárti frakció jelölte, ez így jogi kategória. Bár EU bírósági gyakorlata ennek még tudomásom szerint nincs, de az AB szerint jogi kategória volt, hogy az ORTT mely tagja milyen frakció jelöltje volt.

ObudaFan # 2010.12.30. 11:23

22/1999. (VI. 30.) AB határozat

Az Alkotmánybíróság megállapítja: a rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 55. § (5) és (9) bekezdéseinek, továbbá a nemzeti hírügynökségről szóló 1996. évi CXXVII. törvény 17. § (3) és (7) bekezdéseinek alkalmazása
körében – a kuratóriumok elnökségében, valamint a Magyar Távirati Iroda Rt. Tulajdonosi Tanácsadó Testületében a
kormánypárti és ellenzéki képviselőcsoportok által jelölt tagok egyenlő arányának fenntartása során – alkotmányos követelmény, hogy nem vehetők számításba sem a kormánypárti, sem az
ellenzéki oldalon azok az elnökségi, illetőleg testületi tagok, akiket olyan képviselőcsoport javaslatára választott az Országgyűlés, amely képviselőcsoport időközben megszűnt.

guba # 2010.12.30. 11:41

Politikailag nyilván nem független, de ilyen alapon akkor az Országgyűlés sem független a kormánytól, és a köztársasági elnök sem az Országgyűléstől. (Nem mellesleg jegyzem meg, hogy már a felvezetésed sem tiszta dogmatikailag, ugyanis a kormányt és az Országgyűlést egy kalap alá vetted. Mit szólna ehhez Montesquieu?)

ObudaFan # 2010.12.30. 11:52

Montesquieu nem feltétlenül a mai parlamentáris modellekből indult ki. Mellesleg a magyar Alkotmánybíróság joggyakorlata a józan észnek megfelelően figyelembe veszi, hogy a jelöltek kormánypárti jelöltek. Azt gondolom, hogy ennyire egyértelmű tényállás esetén az EUB is figyelembe veheti ezt a tényt. Mellesleg maga a Médiatv. írja körül, hogy vannak kormánypárti jelöltek és vannak ellenzéki jelöltek, és a törvény által körülírt körből csak a kormánypárti jelölteket választotta meg az Ogy., így még a Médiatv-t figyelembe véve is elmondható, hogy formálisan sem független a hatóság.

Rexor # 2010.12.30. 13:01

Jelenleg akárhogy csűrjük csavarjuk a dolgokat nálunk az Országgyűlésnek nincsen sokkal nagyobb szerepe mint Észak Koreában, magyarul mindenre "értelmesen" bólogasson, és fogadja azt el.

Ami kontrollt jelent jelenleg az az Alkotmánybíróság, az EU (és a médiahatóság volt múlt időben).

hunfrakk # 2010.12.30. 13:30

Még nem írta alá Schmitt KE a médiatv.-t,
így az valószínűleg holnap, 31-én jelenik meg a MKözlönyben.
Aztán másnap, jan.1.-jén már hatályba is lép.

Magyarországon egy hatalmi ág van érdemben: a KORMÁNY

efi99 # 2010.12.30. 13:58

Bemelegítésképpen - teljesen véletlenül - a Tilos Rádióval kezdték.
Mondjuk kaptak is olyan viszontválaszt, hogy nem teszik ki az ablakba.

hunfrakk # 2010.12.30. 14:01

tehetséges jogásza van a tilosnak
jó választ írtak

hunfrakk # 2010.12.30. 14:17

Puzsér Róbert és Bakáts Tibor médiatörvényről.

http://civilkontroll.net/index.php?…

hunfrakk # 2010.12.30. 14:41

ALÁÍRTA Schmitt a médiatörvényt
http://www.origo.hu/…i-elnok.html

Egyjogász # 2010.12.30. 15:12

Az hír, hogy a Pali bácsi aláírt egy törvényt???
Majd az lesz a hír, ha bármilyen törvényt NEM ír alá(bár elég valószínűtlen, hogy a Fidesz országlása alatt ilyen elő fog fordulni:) ).

Az egyébként nagyon tetszik, hogy a szocibocik meg a megmaradt médiájuk már visszasírja az általuk korábban nyíltan mocskolt Dr. Sólyom Lászlót.....

Most egyébként már érthető, hogy a Viktornak miért nem volt jó Dr. Sólyom. Hogy az elmúlt időszak törvényterméséből vagy 10-et, 15-öt nem írt volna alá, az szinte tutibiztos. Pali bácsi meg aláír mindent, így nem kell elbaxni az időt, az újratárgyalásra, vagy az Alkotmánybíróság megszüntetésére, ha netán megint kekeckednének azok a taláros akadékoskodók, stb.

efi99 # 2010.12.30. 17:30

És ugye azt is tudjuk, hogy mit jelent az ominózus Ice-T dal címe, amit a Tiloson játszottak?
It's On - Kezdődik...

hunfrakk # 2010.12.30. 17:38

a tilos rádiót nem büntették meg

nem az új médiatv. miatt indult az eljárás

az még az ósdi 96-os tv. szerint történt

efi99 # 2010.12.30. 18:14

Azért írtam, hogy bemelegítésképpen.
A törvény még a régi, de az alkalmazói és értelmezői már újak.

ObudaFan # 2010.12.30. 18:36

az még az ósdi 96-os tv. szerint történt

De már az új felállású hatóság jár el, így a felvetésem már ebben az ügyben is alkalmazható.

efi99 # 2010.12.30. 19:29

Egyébként arra nézve nincs szabályozás, hogy mennyivel előtte kell nyilvánosságra hozni egy törvényt?
Mert mondjuk én a fél napot kissé kevesellem.

guba # 2010.12.30. 20:32

Montesquieu nem feltétlenül a mai parlamentáris modellekből indult ki.

A kormány és a parlamenti többség kéz a kézben járnak, ettől függetlenül a törvényhozás és a végrehajtás még független hatalmi ágak. E tekintetben nem meghaladott ma sem a montesquieui modell.
De újra kérdezem, akkor szerinted a köztársasági elnök sem független intézmény? Nyilván az, és ezt Sólyom László működése ékesen bizonyítja, aki egy mindenkitől független elnök volt. Talán túlságosan is az volt, ezért nem ő ma a közt. elnökünk.
Egy hatóság függetlensége formálisan nem attól függ, hogy hány kormányhű, meg hány ellenzéki tagja van, hanem attól, hogy van-e fölötte irányítás, illetve, hogy utasítható-e. Azon sajnálkozhatsz, hogy az ellenzéki jelöltek nem kerültek be, de ez nem jogi, hanem politikai kategória.

hunfrakk # 2010.12.30. 21:09

az is jó kérdés, hogy mire ment eddig az ország a sok (ál)független intézménnyel az elmúlt 20 év alatt?

  • függetlenség amúgy nem nagyon volt soha

majdnem mindenki a saját érdekét, holdudvarát, lobbiérdekeit nézte...

veszélyes játszma, de ki kell próbálni ezt a modellt is...

hunfrakk # 2010.12.30. 21:09
kaméleon # 2010.12.30. 21:11

A kormány és a parlamenti többség kéz a kézben járnak, ettől függetlenül a törvényhozás és a végrehajtás még független hatalmi ágak.

Biztosan azért gondolom, mert a jog még nagyon távol áll tőlem, de nekem úgy tűnik, hogy amennyiben Szalai Annamária rendeletet alkot, majd saját maga végre is hajtja, az nem pont azt jelenti, hogy a törvényhozás és a végrehajtás egymástól független.