Egyéves az új Polgári Perrendtartás - Lehetőségeket vagy akadályokat teremt az új törvény? - Szakértők válaszolnak | Budapest, 2019. február 8. péntek | Regisztráljon most!

Mérték blog

Urbán Ágnes: Összeesküvők

2015.10.16.

A TV2 lassan filmet forgathatna saját magáról. Annyi fordulat történt a napokban a cég körül, hogy azt még egy forgatókönyvíró is megirigyelhetné. Most még senki nem tudja, kié is lesz végül a csatorna, de érdemes átgondolni a lehetséges következményeket. Urbán Ágnes írása.

Sok minden történt már a magyar médiában, de ez az október 15-i dátum alighanem beég a magyar médiatörténetbe, legalábbis sokáig emlékezni fogunk rá. Idáig minden olyan simán ment a TV2 körül, még ha kívülállóként meg is lepődtünk néha, azért a történések logikus ívbe rendeződtek. Közel két éve a korábbi tulajdonos ProSiebenSat1 eladta a céget a két felsővezetőnek, Simon Zsoltnak és Yvonne Dedericknek. A konstrukció szokatlan volt, hiszen ún. eladói hitel (vendor loan) állt mögötte: miután a vevőknek nyilvánvalóan nem volt ekkora vagyonuk, így maga az eladó adott kölcsönt. A sajtóból ekkor már jól ismert volt Simon Zsolt fideszes kötődése, senki nem lepődött meg azon, hogy a TV2 lett az állami reklámköltések egyik fő kedvezményezettje.

Később aztán alighanem változott a kormányzat médiakoncepciója, már nem volt elég az, hogy egy hozzájuk politikai szimpátia alapján közelálló felsővezető vezeti és tulajdonolja a TV2-t, ennél közelebbi kapcsolatra volt szükség. Ekkor lecsökkentek az állami reklámpénzek a TV2-nél, alighanem azért, hogy a két tulajdonos érezze a pénzügyi nyomást és minél hamarabb meg akarjon szabadulni a cégtől. Andy Vajna lett a kiszemelt vásárló, bár voltak olyan sajtóhírek, hogy a kormánybiztos nem volt töretlenül boldog ettől: a politikai hátországának volt fontos, hogy az ő kezében legyen a csatorna. Az Orbán-Simicska konfliktus óta a kormányzat médiaháttere látványosan meggyengült, szükség volt egy nagy elérésű médiumra, amivel a kormányzati kommunikációt nem csak a megrendíthetetlenül hűséges szavazókhoz, hanem milliós nézőtáborhoz lehet eljuttatni.

Ebbe a mestertervbe zavart bele Simicska Lajos cégtársa, Fonyó Károly: alig néhány órával azután, hogy Andy Vajna sajtótájékoztatón jelentette be a TV2 megvásárlását és a korábbi RTL vezető, Dirk Gerkens kinevezését, kiderült, hogy talán már vége is a dalnak. Fonyó az indexen keresztül hozta nyilvánosságra, hogy a tulajdonában álló Megapolis Media Zrt. megvásárolta a TV2 Media Group Holdings Kft. 100 százalékos üzletrészét. Mindezek tetejébe tulajdonosként visszahívta a TV2 Media Group Holdings Kft ügyvezetőit tisztségükből. Az ATV-n adott interjúból kiderült, hogy egyértelműen saját magát tekinti tulajdonosnak, bár ő maga is elhúzódó jogi eljárásra számít.

A jogi kérdésben nem lehet kívülállóként igazságot tenni, ekkora cégjogi botrány Magyarországon aligha volt eddig és minden bizonnyal a legerősebb ügyvédi csapatok dolgoznak majd mindkét oldalon. Az biztos, hogy valaki nagyot hibázott, de alighanem sokáig tart, amíg megtudjuk, kicsoda.

Érdekesebb az, hogy ennek a fejleménynek milyen piaci hatása lehet. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy meddig tart a jogilag bizonytalan állapot. Egy ekkora cégnél rövid időre sem lehet megzavarni az üzemszerű működést: szerződéskötések, pénzügyi tranzakciók zajlanak, egyszerűen elképzelhetetlen, hogy ne legyen világos, ki a tulajdonos és ki vezeti a vállalatot. Minél inkább elhúzódik a jogi vita, annál inkább lecsökken a cég értéke. Zavarok támadnak a napi működésben, óvatossá válnak a partnerek (ki akar olyan csatornán hirdetési kampányt indítani, amelyről naponta egymásnak ellentmondó hírek jelennek meg?), a tulajdonosváltás után átcsábítani tervezett munkatársak inkább kivárnak. Az biztos, hogy ebben a játszmában Andy Vajnának és a mögötte álló politikai érdekkörnek nagyobb a vesztenivalója, nekik van szükségük a TV2-re. Simicskáról mindig az a hír terjedt, hogy nem akar kereskedelmi tévét, nem is láttunk tőle ilyen vételi szándékot, amíg a tűz körül volt. Alighanem az ő célja most annak megakadályozása, hogy Orbánhoz egy jó állapotban lévő kereskedelmi csatorna kerüljön, ha tehát tartóssá válik a jogi bizonytalanság, az neki jó.

Ha rendeződik a jogi vita, akkor az két irányba dőlhet el: vagy Andy Vajna vagy a Simicska/Fonyó kör kerül ki győztesen.

Ha Andy Vajnáé a TV2, akkor minden úgy megy tovább, ahogy eddig gondoltuk. Az állami hirdetők jelentős összegeket költenek el a csatornán, és minden bizonnyal lehetővé válik a TV2 és az RTL Klub számára, hogy ezentúl kábeldíjat kérhessenek. Ennek azért volt jelentősége, mert ez a két kereskedelmi televízió eddig kizárólag hirdetési bevételből élt: már egy éve várnak arra a rendeletre, hogy a többi piaci szereplőhöz hasonlóan pénzért adhassák a tartalmat a kábelcégeknek. Így újabb, milliárdos nagyságrendű bevételforráshoz jutnak és kevésbé lesznek kiszolgáltatottak a hirdetési piacnak. Ami a magyar nyilvánosság szerkezetét illeti, a legfontosabb, hogy a kormányzati propagandát egy olyan nézőtáborhoz tudják eljuttatni, amelynek a jelentős része sejthetően nem túl jól tájékozott politikai kérdésekben, alapvetően szórakoztató tartalmakat fogyaszt és így jól manipulálható a politikai üzenetekkel. Ennek kulcsszerepe lehet a 2018-as választás kimenetele szempontjából.

Ha a Simicska/Fonyó páros szerzi meg a csatornát, akkor mindennek az ellenkezője fog megtörténni. Eltűnnek az állami hirdetők, továbbra sem jelenik meg a rendelet, amely lehetővé tenné a kábeldíj szedését és aligha várhatunk kormányzati propagandát. Az, hogy a HírTV megmaradt a jobboldali irányultságúnak, nem mond semmit, hiszen ebben az esetben ez volt a tulajdonosok egyértelmű üzleti érdeke. A TV2 profiljába viszont nyilvánvalóan belefér, hogy az egész napos szórakoztatás mellett az esti hírműsorban fideszes politikusok karaktergyilkolászása kezdődjön. Könnyen lehet, hogy az RTL Klub tavaly, a reklámadó bevezetése utáni kemény híradói utólag csak szolid lányregénynek tűnnek ahhoz képest, ami most a Tényekben kezdődhet. Nem is szükséges magyarázni, hogy ennek is döntő hatása lehet a 2018-as választás kimenetelére.

Nagyon érdekes kérdés, hogy mindez milyen hatással lehet a televíziós piacra. Alighanem sokan gondolják, hogy az RTL Klub számára Simicskáék képbe kerülése remek hír, hiszen az állami pénzekkel kistafírozott Vajnával szemben a Simicska/Fonyó tulajdonban álló TV2 nem számíthatna állami hátszélre. Szerintem a helyzet éppen ennek az ellenkezője. Az RTL Klubnak inkább érdeke lett volna, hogy bevezessék a kábeldíjat, és a teljes szabályozási környezet is kedvező legyen a két kereskedelmi tévé számára. Erre minden esély megvolt azzal, hogy a TV2 kormányközeli kézbe kerül van, az pedig nem életszerű, hogy a kedvező szabályozási környezet csak a TV2-re vonatkozott volna, az RTL Klubra nem. Persze nem gondolom, hogy a kormányzat erkölcseibe ez ne férne bele, de a diszkriminatív szabályozás olyan látványos brüsszeli pofonhoz vezetett a reklámadó kapcsán, hogy abból alighanem tanult a magyar kormány. Mindenesetre a kormányzati kedvenc TV2 farvizén evezgetve az RTL-nek sem kellett volna attól tartani, hogy egyik napról a másikra a teljes szektort negatívan érintő szabályozási lépések történnek, piacvezető csatornaként pedig magával a TV2-vel csak megbirkózik valahogy.

Ha valóban a Simicska/Fonyó érdekkörbe került a TV2, akkor mindkét nagy országos kereskedelmi csatorna lényegében ellenséggé válik a kormányzat számára. Ekkor már csak a politikusi kreativitáson múlik, hogy miként teremtenek kedvezőtlen szabályozási környezetet szektorra nézve. Olyan égbekiáltó diszkriminációra, mint ami a reklámadó kapcsán történt, nem lesz szükség, de helyzetbe hozhatják a kisebb műsorszolgáltatókat és persze mindenek előtt az állami tévét. Mindenestre sajátos fordulata és persze óriási kudarca lenne az állami médiapolitikának, ha végül éppen a két legnagyobb elérésű médium készítene kormánykritikus hírműsorokat. Aligha ez volt a terv öt évvel ezelőtt. 



Az oldal tartalma nem minősül jogi tanácsadásnak.
Kérjük olvassa el a Jogi Fórum felhasználási feltételeit.