Mérték blog

admin: Szúrópróba 6. – Féligazságok

2016.09.09.

Sorozatunkban azt vizsgáljuk, hogy az állami televízió hírszolgáltatása megfelel-e a törvényileg előírt kiegyensúlyozott, felelős, pontos és tárgyilagos tájékoztatás követelményének. Változást nem tapasztaltunk, a korábban kifogásolt hírszerkesztési gyakorlat nem változott, az augusztus 24-i esti híradók elemzéséből is az derült ki, hogy a hírszerkesztési gyakorlat továbbra is hemzseg a manipulációs eszközöktől. Csak két példa arra, hogyan téveszti meg a gyanútlan hírfogyasztót az állami média, fontos tények és információk elhallgatásával.           

Túlteljesített propaganda

Megtévesztette a tévénézőket, hazugságot adott egy államtitkár szájába a koraesti, hat órakor a Duna Televízióban kezdődő híradó.  A tanévkezdésről szóló híradásban a műsorvezető beszámolt arról, hogy csaknem 700 ezer gyerek jut ingyen tankönyvhöz, majd fokozva a jó híreket, azt is elmondta, hogy a család- és ifjúságügyért felelős államtitkár szerint idén könnyebb lesz a családoknak a tanévkezdés, mert augusztusban kéthavi családtámogatást kapnak. Aztán bevágták az államtitkár kijelentését, mely szerint ezzel növekszik a családok anyagi mozgástere, „hiszen egy háromgyermekes család esetén akár 70 ezer Ft-os növekedést is tud jelenteni, 70 ezer Ft-os többletmozgást jelent ilyenkor a tanévkezdés előtt, amely jelentős anyagi segítséget tud jelenteni.”

Ez az örömhír azonban – a közölt formájában – nem volt korrekt, sőt kifejezetten félrevezetőnek nevezhetjük. Az ugyanis teljes egészében kimaradt a híradásból, hogy nem plusz egyhavi pénzt kapnak a családok, hanem csak a szeptemberi családtámogatások kifizetését hozták előre augusztusra. Tehát nem valódi többletjuttatásról van szó, hanem arról, hogy előbb használhatják fel a jogosultak a családi pótlékot és az egyéb juttatásokat. Ezt egyébként az államtitkár a sajtótájékoztatóján rögzítette, így az állami televízió az ő mondandója megmásításával vezette félre azt a több mint 130 ezer embert, aki ennek az adásnak, mint a nap legnagyobb nézettségű közszolgálati híradójának a közönsége volt. (Az esti M1 híradóban az iskolakezdéssel kapcsolatos bővebb híranyag címében jelezték, hogy a szeptemberi családtámogatás érkezik előbb, de a korábbi hírműsorban elkövetett félrevezetés reagálatlanul maradt.)

A Ligetben minden nagyszerű

Győzelmi hangvételben számolt be az állami híradó arról, hogy a Liget Budapest Projekt részeként épül az egykori Szabolcs utcai kórház területén az Országos múzeumi restaurálási és raktározási központ, amelyben 2018-ra majd korszerű raktárak, restaurátor műhelyek, kutató szobák és egy látogató központ is elkészül. Baán László miniszteri biztos elmondta, hogy a központnak fontos szerepe lesz a műkincsek megőrzésében, a projekt műszaki vezetője pedig azt hangsúlyozta, hogy ennél a beruházásnál nem vágtak ki védett fát, már a tervezésnél figyeltek erre, és a zöldfelület nőni fog. Az összeállítás során vágóképeken mutatták az épülő és a régi épületeket, a zöldterületet, másodperceken keresztül külön közeliben is egy, a fákat körülvevő pozdorja  kerítésre ragasztott Strabag-címkés „Védendő,- Megmaradó Fa” (betűhű másolat!) feliratú matricát.

A tudósítás konkrét, naphoz kötött aktualitása nem derült ki, csak a következő napon vált nyilvánvalóvá, hogy a híradós összeállítást afféle pr-anyagként a Városliget Zrt. másnap nyilvánosságra hozott imázsfilmje beharangozójának szánták.  Ennek fényében még inkább elvárható lett volna az alapos tájékoztatáshoz, hogy egyértelművé tegyék, ebben a részprojektben nem a Városliget zöldfelületének bővítéséről van szó, és a védendőnek felmatricázott fák nem a Városligetben találhatók. Bár maga a raktározási központ beruházás a Liget Budapest Projekt része, az építkezés a Liget területén kívül folyik, így a zöldterület megnövelése nem a parkot gazdagítaná.  De ez nem fért bele az állami média kiegyensúlyozott és sokoldalú tájékoztatásába, mint ahogyan az építési termelési riport mellől az is lemaradt, hogy erről az építkezésről szabálytalanul hordja el és teríti szét a sittet és a szennyezett földet a Liget Zrt. által megbízott cég, s ezért eljárás is indult ellene. A vs.hu több cikkében foglalkozott a témával július-augusztusban, így nem lett volna elérhetetlen az információ, ha a szándék a tájékoztatás és nem csak a többszörös propaganda.

A teljes elemzés a Mérték honlapján olvasható.

 



Az oldal tartalma nem minősül jogi tanácsadásnak.
Kérjük olvassa el a Jogi Fórum felhasználási feltételeit.