A büntetőeljárás során nem ritka, hogy a személy elleni erőszakos bűncselekmények sértettjei félnek attól, hogy az elkövető ismét megpróbál kapcsolatba lépni velük. A 2024. évi LXIV. törvény fontos változást hozott a büntetőeljárás rendjében: új jogintézmény védi a személy elleni erőszakos bűncselekmények sértettjeit a nem kívánt kapcsolatfelvétellel szemben. Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan működik az új jogintézmény, a védelem az önkényes kapcsolatfelvétellel szemben és mit jelenthet ez az érintettek számára.

Mit jelent az önkényes kapcsolatfelvétellel szembeni védelem?

A 2024. évi LXIV. törvény 22. §-a kiegészítette a Büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvényt az 51/A. §-al, mely módosítás 2025. március 1. napján lépett hatályba.

A szabályozás lényege, hogy a személy elleni erőszakos bűncselekmény sértettje kérhesse a hatóságok segítségét abban az esetben, ha tart attól, hogy a terhelt önkényesen kapcsolatba lép vele az eljárás során.

Ez a hatósági felhívás hivatalosan figyelmezteti a terheltet, hogy tartózkodjon a sértett magánéletébe való önkényes beavatkozástól.

Mi az új jogintézmény célja?

A cél egyértelmű: megakadályozni, hogy a sértetteknek továbbra is el kelljen viselniük az elkövető zaklató jelenlétét, megfélemlítő viselkedését – már az eljárás korai szakaszában is.

Ez különösen azokban az esetekben jelent védelmet, ahol a terhelt próbál nyomást gyakorolni a sértettre.

Mikor lehet kérni a hatóság hivatalos figyelmeztetését?

A sértett ezt az indítványt akár már a gyanúsítotti kihallgatás előtt előterjesztheti.

A hatóság három munkanapon belül dönt, hogy elutasítja az indítványt, vagy figyelmezteti a terheltet a kapcsolatfelvétel tilalmára.

A figyelmeztetés akkor alkalmazható, ha nem áll fenn kizáró ok, például ha a felek között olyan jogviszony van, amely alapján jogszerű a kapcsolattartás (pl. közös gyermek nevelése, közös lakhatás, munkaviszony).

Milyen esetekben alkalmazható a szabályozás?

Kizárólag a személy elleni erőszakos bűncselekmények sértettje élhet ezzel az jogintézménnyel.

Ezen felül nincs semmilyen további pozitív feltétele annak, hogy a sértett élhessen ezzel az indítvánnyal.

Ha nem állapítható meg egyetlen kizáró feltétel sem, és a sértett attól tart, hogy a terhelt önkényesen beavatkozna a magánéletébe, a mindennapi életvitelébe, megteheti az indítványát.

Milyen esetekben nem alkalmazható a szabályozás?

A jogintézmény nem alkalmazható amennyiben valamely kizáró feltétel megállapítható.

Kizáró ok például, ha a sértett és a terhelt között olyan jogviszony áll fenn, amely alapján a kapcsolatot törvényesen fenntarthatják – például közös gyermek, lakhatás vagy munkaviszony.

Szintén kizáró ok az is, ha a terhelttel szemben távoltartást rendeltek el és a bíróság annak biztosítása érdekében a terhelt számára előírta, hogy a távoltartással elérni kívánt cél biztosítása érdekében meghatározott lakást hagyjon el és onnan maradjon távol, vagy a távoltartással érintett személytől vagy az általa látogatott helyektől maradjon távol.

Mi történik, ha a terhelt mégis felveszi a kapcsolatot a sértettel?

Ha a hatóság figyelmeztette a terheltet, és ennek ellenére kapcsolatot kezdeményez – különösen megfélemlítési vagy zaklatási céllal –, az már önmagában zaklatásnak minősülhet.

A Büntető Törvénykönyv (Btk.) 222. §-ában meghatározott zaklatásra vonatkozó szabályai kiegészültek: az ilyen típusú önkényes, célzatos kapcsolatfelvétel is zaklatásnak minősülhet, és büntetendő cselekményt képezhet.

Ezáltal a sértett megerősített elzárkózása védett jogi pozícióvá válik – annak megsértése a hatóság részéről szankcionálható.

A törvény a terhelt célzatát is vizsgálja. Nem minősül zaklatásnak, ha például a sértett keresi a terheltet, és ő erre válaszol, vagy ha indokolt, arányos és társadalmilag elfogadott módon veszi fel a kapcsolatot – például egy sürgős anyagi kár elhárítása céljából.

A szankcionálhatóság alapja az önkényes és a sértett akaratát figyelmen kívül hagyó, kényszerítő vagy zavaró jellegű kapcsolatfelvétel.

Hogyan illeszkedik ez a szabályozás más jogi eszközökhöz?

Az új védekezési lehetőség nem váltja ki a bírói engedélyhez kötött kényszerintézkedéseket, mint például a távoltartást, hanem azok alternatívájaként, enyhébb formában működik.

Nem érinti a meglévő jogviszonyokat, és nem korlátozza a terhelt mozgását vagy jogait, nem ír elő konkrét magatartási szabályokat, csupán a hatóság által közvetített figyelmeztetést tartalmaz.

A figyelmeztetés inkább egy hatósági elvárás kinyilvánítása a sértett védelmében, amely világossá teszi, hogy a kapcsolatfelvétel szigorúan tilos, és bűncselekményhez vezethet.

Ez lehetővé teszi a gyors reagálást olyan esetekben is, ahol a távoltartás túl erős, de a védelem mégis szükséges.

Összegzés – Miért fontos ez az új szabályozás?

Ez az új rendelkezés egyszerre nyújt védelmet a sértettek magán autonómiájának, személyes biztonságának, valamint biztosítja a büntetőeljárás zavartalanságát.

A hatósági felhívás megszegése olyan szintű jogsértés, amely a társadalom védelme szempontjából indokolja a büntetőjogi fellépést.

A szabályozás segít tisztázni korábbi joggyakorlati bizonytalanságokat, és egyértelművé teszi, hogy egy hatósági tiltás megsértése – még ha nem is jár közvetlen kényszerintézkedéssel – komoly következményeket vonhat maga után.

A Büntetőjog blog további bejegyzései ITT elolvashatók!