A brit pénzügyi szolgáltatások hatósága (FSA) javaslatokat dolgozott ki a pénzügyi termékek reklámozására vonatkozó szabályok megszigorítására.

A tervezet központi eleme a múltbeli teljesítményre vonatkozó adatok hirdetésekben elfoglalt domináns szerepének visszaszorítása. Az FSA célja ezzel az, hogy a múltbeli teljesítményre vonatkozó adatok ne elszigetelten, hanem olyan más, fontos tényezőkkel együtt jelenjenek meg, mint a rugalmasság, a díjak és a befektetési stratégia – tudósít a Dow Jones.

Az FSA aggodalma szerint a múltbeli adatok hangsúlyozása túlzott várakozásokat ébreszthet a fogyasztókban. A javasolt szigorítás értelmében ezért a jövőben “a múltbeli teljesítmény nem feltétlenül irányadó a jövőre vonatkozóan” szövegű standard figyelmeztetést a hirdetés főszövegében, nem pedig apró betűvel szedve kellene elhelyezni – ismerteti a terveket a Financial Times.

A hatóság azt is megkövetelné, hogy a pénzügyi szolgáltatást nyújtók az elkövetkező 12 hónap kamatfizetéseiből származó és a lejáratkori hozamot egyaránt tüntessék fel hirdetéseikben. Így a fogyasztók mind az alap rövid, mind hosszú távú kilátásairól képet alkothatnának. A jelenlegi gyakorlat szerint a pénzügyi szolgáltatók többsége csak egy hozamot említ, nem téve világossá, hogy melyikre gondol.

A szabályok szigorításával az FSA azt is el szeretné érni, hogy a hirdetések kiegyensúlyozottan szóljanak a kínált termék előnyeiről és hátrányairól. A hatóság a nyárra forró drótot készül üzembe állítani Nagy-Britannia-szerte, amelyen az emberek jelezhetnék, ha félrevezető hirdetéssel találkoznak. A panaszokat az FSA vizsgálná ki, és a vétkesnek talált befektetési alapot hirdetésének megváltoztatására vagy visszavonására kötelezhetné. Az ellenszegülő vállalatok ellen büntetőeljárás indulhatna – írja a Reuters.

Az FSA három hónapos konzultációs időszakot hirdetett, amely alatt várja a terveit érintő javaslatokat. Az új szabályokat szeptemberben szövegezhetnék meg, és azok decemberben léphetnének életbe.