Öt év után nagyjából félmillió forintot perel a Dél-magyarországi Áramszolgáltató egy tarhosi házaspáron. A szolgáltató szerint az idős emberek megrongálták a villanyórát, és szabálytalanul vételezték az áramot.

Az időközben megváltozott villamos energiáról szóló törvény korábbi rendelkezései szerint a szolgáltatónak ilyen esetekben lehetősége volt emelt áramdíjat felszámolni, és nem kellett azt vizsgálni, hogy valóban több áramot használtak-e a fogyasztók a kifizetettnél.

Az áramszolgáltató szerint Bartáék szabálytalanul vételezték az áramot, órájukat megrongálták. Az idős férfitől most a kamatokkal együtt nagyjából fél millió forintot perel a szolgáltató. Bartáék villanyórájában ugyanis öt évvel ezelőtt állítólag műanyag forgácsot találtak az ellenőrök.

A törvény szerint a villanyóráért a tulajdonos felel. Ha az megrongálódott, a szolgáltatónak korábban lehetősége volt emelt áramdíjat felszámolni. A jogszabályok időközben változtak, a korábbi esetekben azonban az áramszolgáltató perelhet, még akkor is, ha a Bartáék ügyvédje szerint sok esetben kétséges, hogy szándékosan rongálták meg a villanyórákat.

“Gyakorlatilag szabad szemmel ezeket a réseket nem is lehet látni. Nem várható el a fogyasztótól, hogy észrevegye ezt a hibát, akkor amikor három hónaponként járnak a Démász szakemberei leolvasni a villanyórát és ők sem veszik észre a mérőóra sérülését” – mondta el Dr. Sajben Andrásnéd, ügyvéd az RTL Klub Híradójának.

Az évekkel ezelőtti eseteknél az áramszolgáltatónak nem kell bizonyítania, hogy a fogyasztó valóban több áramot használt, mint amiért fizetett. Ha a szakvélemények alátámasztják, hogy a villanyóra sérült, a bíróság általában az áramszolgáltatónak ad igazat. A villanyórák leszerelése óta Bartáék nemcsak a kaput tartják zárva, hanem a villanyórára is felszereltek egy lakatot.