A hét elején fogadta el és sürgőséggel történő kihirdetését kérte a parlament az Európai Unió 5. számú gépjármű biztosítási irányelvének hazai gyakorlatba történő átültetése miatt szükséges törvényi változásokat.

Bár Magyarország az irányelvben foglaltak átvételével így is több hetet késett, ez valószínűleg nem váltja ki az Unió túlzott rosszallását. A törvény előkészítése azonban – lévén rohammunkában készült – a biztosítók képviselői szerint hagy maga után kívánnivalókat. A szakemberek egybehangzóan kifogásolják, hogy nem volt elég idejük az egymást szorosan követő, újabb és újabb munkaváltozatok tanulmányozására és emiatt számos kérdés nyitva maradt, ami a törvény és a kapcsolódó kormányrendelet gyakorlati alkalmazása kapcsán valószínűleg majd utólagos értelmezésre szorul.

Bár a legtöbb változás jogharmonizációs célú, akad azért benne a polgárok széles körét közvetlenül érintő szabály is. Ilyen a kártörténeti adatok biztosítók közötti továbbításának kötelező előírása illetőleg ezen igazolás elmaradását korábban automatikusan követő Málusz 4-es besorolás A0-ra történő megváltoztatás.

Ezentúl egymástól…

Az új szerződést megkötő biztosító az új szerződés kockázatviselésének kezdetét követő 30 napon belül köteles beszerezni a gépjármű rendszámának és korábbi a megszűnt biztosítási kötvény számának megadásával az előző biztosítási fedezetet nyújtó biztosítótól a kártörténeti igazolást beleértve a bónusz adatokat.

Amíg az igazolás beszerzése eredménytelen, illetve az igazolás nem áll a biztosító rendelkezésére, az adott biztosítási időszakban az új szerződést az A00 bonus-malus osztályban marad.

Ezen változások a jövőben jelentősen megkönnyítik majd a gépjármű tulajdonosok életét. Míg korábban a bónusz igazolások beszerzése jelentős procedúrával járt, a jövőben biztosítót váltó autósnak már csak a legjobb ajánlat kiválasztását kell körültekintően elvégezniük.

További pozitívum, hogy a korábban a kártörténeti igazolás be nem nyújtásához rendelt szankció megszűnik. A sokak által alkotmányellenesnek ítélt kitétel kikerült a szabályozásból. A jövőben így bónusz igazolás hiánya miatt már nem kerülhetünk Málusz osztályba.

Az új szabályozás érdekessége ugyanakkor, hogy a kártörténeti igazolások biztosítók általi kikérését kizárólag év végi biztosítóváltási időszakban teszi kötelezővé a biztosítók számára. Év közbeni autócsere esetén tehát ezentúl is a gépjármű tulajdonosának kell eljárnia igazolása tárgyában.
Az új szabályozással a biztosítók és az ügyfelek adminisztratív költségei is csökkennek. A korábban papír alapon kiadásra kerülő igazolások helyett – melyek éve szinten becslésünk szerint 100 millió forintot meghaladó papír és postaköltséget jelentettek piaci szinten – a jövőben az elektronok szállítják majd az adatokat.

A tulajdonosok harmada vált

Az ez év végén már alkalmazásra kerülő a biztosítók között intézett igazolás továbbítás jelentős lökést adhat a korábban bónusz fokozatuk elvesztésétől félő autósoknak is arra, hogy kedvezőbb biztosításra váltsanak.

Míg az elmúlt években a gépjármű tulajdonosok mintegy harmada, (1-1,2 millióan a közel 4 millióból) váltott kedvezőbb díjú kötelezőre, az új szabályozásnak köszönhetően ebben az évben további jelentős számú biztosítóváltó várható. Az átlagdíjak elmúlt években tapasztalt további csökkenése is folytatódhat a váltók körében.