A repülőgépet sújtó villámcsapás minősülhet rendkívüli körülménynek – szögezi le az Európai Unió Bírósága C-399/24. számú AirHelp Germany ügyben hozott ítéletében. A villámcsapás rendkívüli körülménynek minősül, amely mentesítheti a légitársaságot a járat törlése vagy hosszú késése miatti kártalanítás kötelezettsége alól, amennyiben e villámcsapás olyan kötelező biztonsági ellenőrzéseket tesz szükségessé, amelyek a repülőgép késedelmes újbóli üzembe helyezését eredményezik.

Az Austrian Airlines egyik repülőgépébe röviddel Jászvásáron (Románia) történő leszállása előtt villám csapott. Az ezt követő kötelező biztonsági ellenőrzések miatt a repülőgép nem tudta a továbbiakban Bécsbe (Ausztria) tartó járatot a tervezettnek megfelelően teljesíteni.

Az egyik utas, akinek ezen a járaton kellett utaznia, több mint hét órás késéssel érkezett meg Bécsbe egy pótló járattal. Az ebből a késésből eredő esetleges követelését az AirHelpre engedményezte, amely az osztrák bíróságok előtt 400 EUR kártalanítást követel az Austrian Airlines-tól.

Az Austrian Airlines úgy véli, hogy a villámcsapás, amelyet a kötelező biztonsági ellenőrzések követtek, rendkívüli körülménynek minősül. Ezenkívül állítása szerint minden észszerű intézkedést megtett a késés orvoslására. Következésképpen a légi utasok jogairól szóló rendelet (a visszautasított beszállás és légi járatok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló, 2004. február 11-i 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet) értelmében nem kell kártalanítást fizetnie.

Az ügyben eljáró osztrák bíróság e tárgyban fordult kérdéssel az Európai Unió Bíróságához.

Az EuB ⌈1⌉ azt válaszolja, hogy

rendkívüli körülménynek minősül az olyan repülőgépet ért villámcsapás, amellyel egy járatot kellett volna teljesíteni, amely villámcsapás e repülőgép kötelező biztonsági ellenőrzését tette szükségessé, és annak késedelmes újbóli üzembe helyezéséhez vezetett.

A EuB megjegyzi többek között, hogy az uniós jogalkotó a „rendkívüli körülmények” fogalmába belefoglalta az érintett járat működésével össze nem egyeztethető meteorológiai feltételeket, amelyek közé villámcsapás kockázata is tartozik. A villámcsapás, amelyet követően a repülőgépet kötelező biztonsági ellenőrzésnek kell alávetni, nem kapcsolódik szervesen a működési rendszeréhez. Ezért nem tartozik az érintett légitársaság rendes tevékenységi körébe, és annak tényleges befolyásán kívül esik. Ez a következtetés lehetővé teszi az utasok biztonságára irányuló célkitűzés garantálását, megakadályozva, hogy a légitársaságokat arra ösztönözzék, hogy ne tegyék meg a szükséges intézkedéseket, és a járataik fenntartását és pontosságát helyezzék előtérbe e biztonsági célkitűzéssel szemben.

A légitársaságnak ahhoz, hogy mentesüljön az érintett utasok kártalanítására vonatkozó kötelezettsége alól, azt is bizonyítania kell továbbá, hogy minden észszerű intézkedést megtett a rendkívüli körülmény⌈2⌉ és annak következményei,⌈3⌉ például a hosszú késés elkerülése érdekében.

Ennek a jelen ügyben való értékelése az osztrák bíróság feladata.


⌈1⌉ Emlékeztetőül: 2024. október1-je óta főszabály szerint az Európai Unió Törvényszéke rendelkezik hatáskörrel a légi utasok jogaira vonatkozó előzetes döntéshozatal iránti kérelmek elbírálására. Mindazonáltal, mivel a jelen ügyben 2024. június 7-én érkezett az előzetes döntéshozatal iránti kérelem a Bíróságra, a Bíróság rendelkezett hatáskörrel annak elbírálására. Az előzetes döntéshozatali hatáskörnek a Bíróságról a Törvényszékre történő részleges átruházására vonatkozóan lásd a 125/24., 126/24. és 154/24. sz. sajtóközleményeket.

⌈2⌉ Bár az olyan megelőző intézkedések, mint a viharzónák elkerülésére irányuló intézkedések lehetővé teszik a villámcsapás elkerülését, a meteorológiai adatok és a korszerű útvonaltervek ellenére, különösen nehéz teljesen kizárni az egyes ilyen területeken való áthaladást.

⌈3⌉ A légitársaságnak bizonyítania kell, hogy valamennyi személyi vagy tárgyi erőforrást és a rendelkezésére álló pénzügyi eszközöket igénybe véve sem – vagy csak kizárólag elviselhetetlen áldozatok árán – tudta volna elkerülni, hogy a rendkívüli körülmények a légi járat törlését vagy hosszú késését eredményezzék.