Betiltaná az agresszív és félrevezető magatartást a kereskedők körében az Európai Unió. Erre a héten részletes szabályrendszert is kidolgoztak, amelyben tételesen felsorolták, hogy mi az, amit nem szabad. Ezt a lajstromot egyelőre a szakminiszterek fogadták el, de még az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagynia.

Félrevezető olyan terméket hirdetni, amely az üzletben egyáltalán nincs, vagy nincs belőle készlet. Tilos reklámozni olyan árucikket, amelyről hamisan állítják, hogy később már nem lesz kapható. Az Unió tiltja a piramiselvű kereskedést is, amelyben nem a termékforgalom, hanem más fogyasztók beszervezése a cél. Az pedig agresszív magatartásnak minősül, ha a kereskedő hosszasan és gyakran látogatja, hívogatja, vagy más módon keresi fel a vevőt, aki ezt nem akarja. Ez csak néhány példa a részletes szabály-kódexből.

“Ezeket eddig az etika szintjén lehetett megakadályozni, de most az Unió úgy gondolja, illetve a szakminiszterek úgy gondolják, hogy itt a jognak is lehet szerepe, és ezzel is meg lehet fogni ezeket a magatartásokat” – mondta el Kathy Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője.

A kereskedők szerint is egyszerűbb, ha tételesen felsorolják, hogy mit nem szabad tenni. Az új szabályozás kicsit nehezíti majd az életüket, de nemcsak a fogyasztókat védi, hanem a versenytársakat is.

Azt a szót elvileg, hogy végkiárusítás csak olyankor szabadna kiírni, hogyha az üzlet már valóban felszámolás alatt áll. Ezek a szabályok egyelőre még nem léptek érvénybe