Az Európai Bizottság eljárást kezdeményez Németország ellen, amiért az nem gondoskodik kellően a ‘Parmigiano Reggiaano’ eredetjelölés védelméről.

A parmesan 1996 óta bejegyzett védjegy az EU-ban; csak egy meghatározott olaszországi régióban, kötelezően előírt specifikáció alapján készített sajt forgalmazható e név alatt.

Amennyiben az Európai Bíróság jogosnak ítéli Brüsszel indítványát, Németországot pénzbírsággal sújthatják. A Bizottság azt kifogásolja, hogy a német piacon parmesan néven árult termék nem felel meg a bejegyzett kritériumoknak, és a németek az olasz sajtféleség elnevezésének francia fordítását használják – jogtalanul. Brüsszel 2003 októberében szerződésszegés címén indított eljárást. Németország ezzel szemben úgy érvel: a ‘parmesan’ szó nem lehet nyelvi monopólium, hanem az egy sajtféleség jelölése.

Az EU szigorú márka- és terméknév-használati szabályozása nem öncélú: a belpiaci élelmiszertermelőket hivatott védeni, elsősorban az USA-beli nagyipari gyártókkal szemben. Sok gazdálkodó éppen a speciális termőhely, egyedi tenyésztési, érlelési eljárások révén tud olyan többletértéket adni portékájának, ami versenyképessé teszi azt a tömegáruval szemben. Ezeknek a régiókhoz kötött, hagyományos termékeknek a piacát, előállítóit tehetik tönkre a másolatok, az ugyanolyan név alatt forgalmazott, de az eredetivel nem azonos minőségű utánzatok.