Újságírót juttatott börtönbe a Yahoo!

2005.09. 8. Magyar Hírlap Online

A Yahoo! internetes keresőt működtető cég információi alapján börtönöztek be egy hongkongi újságírót a kínai hatóságok – állítja a francia székhelyű Riporterek Határok Nélkül nevű szervezet.

A kínai hatóságok vádja szerint Si Tao több külföldi honlapnak is eljuttatta a Kínai Kommunista Párt egyik belső használatra szánt üzenetét, és több e-mailben is panaszkodott a médiával szemben érvényes korlátozásokra. Az üzenet állítólag a Tienanmen téri vérengzés tizenötödik évfordulóján várható zavargásokra figyelmeztetett. A 37 éves gazdasági újságírót államtitkok kiszivárogtatása miatt tíz év börtönbüntetésre ítélték.

A Riporterek Határok Nélkül szerint a bírósági dokumentumokból egyértelműen kiderült, hogy a Yahoo! segítette a kínai nyomozókat Si kézre kerítésében. A cég ugyanis lehetővé tette a hatóságoknak, hogy hozzáférjenek az újságíró számítógépes leveleihez, s így találták meg az állítólagos államtitkokat tartalmazó levelet. A Yahoo! szóvivője még nem reagált a szervezet vádjaira.

Az újságírók jogait védő szervezet képviselői azt állítják, hogy a Yahoo!-t gazdasági érdekek motiválták. A legnagyobb világhálós portálok között ugyanis hatalmas a verseny, hogy bekerüljenek a szédületes iramban fejlődő kínai piacra. Az országban június végén már 103 millió internetfelhasználót regisztráltak, számuk pedig évről évre 18,4 százalékkal nő. Kína így az Egyesült Államok után a világ második internet-nagyhatalmává nőtte ki magát, bár a keresőprogramokat továbbra is cenzúrázza. A múlt hónapban a Yahoo! egymilliárd dollárért vásárolta meg a kínai Alibaba.com honlap negyvenszázalékos tulajdonrészét. Ez a legnagyobb összeg, amit külföldi vállalat valaha is a kínai internetszektorba fektetett.

  • kapcsolódó anyagok
INTERNET
SAJTÓSZABADSÁG