Objektív felelősség - Változnak a közigazgatási bírság szabályai!

2009.04.29. MTI

A jövőben nem a sebességtúllépés százalékos, hanem a kilométer/órában megadott mértékétől függ, milyen összegű bírságra számíthat a járművezető - erről az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti vezetői beszéltek keddi sajtótájékoztatón annak kapcsán, hogy változnak a gépjármű üzembentartójának objektív felelősségén alapuló, a közigazgatási bírságra vonatkozó rendelkezések május 1-jén.

A Magyar Közlönyben megjelent jogszabály-módosítás melléklete szerint ha például egy 50 kilométeres óránkénti sebességkorlátozás ellenére valaki 95-105 kilométeres sebességgel halad, akkor 90 ezer forint bírságra számíthat. Ha ilyenkor 105-115 kilométeres óránkénti sebességgel halad, a bírság összege már 130 ezer forintra emelkedik, ha pedig 125 kilométeres sebességgel vagy annál is gyorsabban megy, 300 ezer forintot kell fizetnie.

Komáromi Endre, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője elmondta: a másik fontos változás, hogy a jövőben nincs lehetőség arra, hogy bírságot kiszabó határozatot méltányosságból módosítsák vagy visszavonják.

Az ezredes azt mondta: tavaly 40-50 ezer ilyen kérelmet nyújtottak be, és összességében 400 ezer, az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyben jártak el. Hozzátette: fontos, hogy mindenki tartsa be a szabályokat, de ha mégsem, legyen tisztában azzal, hogy még méltányosságból sem engedhető el a bírság.

A módosításokat május 2-ától indult eljárásokban kell alkalmazni, ezért előfordulhat, hogy egy áprilisban elkövetett cselekményt - a májusban indult eljárásban - már az új szabályok szerint bírálnak el.

Szintén új elem, hogy a "korlátozott sebességű övezet" esetében ugyanazok a szabályok érvényesek, így az ilyen területeken nem kell minden sarokra jelzőtáblát helyezni, a sebességkorlátozás a teljes övezetre érvényes.

A tervekről szólva Komáromi Endre azt mondta: 2010-től változik a bírságolással kapcsolatos eljárást lefolytató szervek rendszere is. Jövőre első fokon, országos illetékességgel a fővárosi VI. kerületi rendőrkapitányság járhat majd el, másodfokon pedig a Budapesti Rendőr-főkapitányság ezekben a közigazgatási bírságolási ügyekben. A sajtótájékoztatón kiosztott sajtóanyag szerint a rendőrség biztosítani fogja, hogy az érintettek a lakó- vagy tartózkodási helyük szerinti kapitányságon betekinthessenek az ellenük indított eljárás irataiba.

Komáromi Endre emlékeztetett: az idén 50 új mobil és legalább 200 új telepített sebességmérő beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a rendőrség. Az autópályákon 31 újabb mérőhelyet alakítanak ki, és ez a program az év végén sem áll le. A tervek szerint három éven belül 700 új berendezéssel fogják a sebességtúllépést mérni.

Az ezredes az első negyedévről szólva azt mondta: 15 százalékkal csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma az előző év hasonló időszakához képest. Hozzátette: ezen belül a halálos baleseteké 10 százalékkal csökkent. Kitért arra, hogy jelentős különbségeket tapasztaltak a megyék között a baleseti okokat tekintve, ezért arra kérték a megyei főkapitányságokat, hogy sorrendet állítsanak fel, melyek a legjellemzőbb baleseti okok a területükön. Ezek alapján kéthónapos ellenőrzési akciót terveznek június végéig, és ennek során minden megyében az ott jellemző baleseti okokat szem előtt tartva fognak ellenőrizni.

Kiss Csaba, alezredes, az ORFK autópálya-felügyeleti és balesetmegelőzési osztályának vezetője arról beszélt, hogy március közepén háromhetes úgynevezett zebraakciót tartott a rendőrség, vagyis a gyalogátkelőknél ellenőriztek. Ennek során 12.097 járművezetőt vetettek alkoholszondás vizsgálat alá, közülük 171-nél volt az eredmény pozitív. Összesen 90 jogosítványt vettek el a helyszínen ittas vezetés miatt, továbbá a járművek műszaki állapota miatt 201 forgalmi engedélyt. Az akció során 3.446 gyorshajtót szűrtek ki.

Az alezredes kitért arra, hogy tavaly 1.164 személyi sérüléses baleset történt gyalogátkelőnél, ezek többségét, 839 esetet, járművezetők okozták. Zebráknál tavaly 47 gyalogos vesztette életét.

Kiss Csaba beszélt az április végén, az európai közlekedésbiztonsági szervezettel közösen tartott Tispol ellenőrzésről is, amelynek során három nap alatt 8.000 sebességtúllépést regisztráltak és több mint 10 millió forintos bírságot szabtak ki. Kitért arra is, hogy Magyarországon minden harmadik balesetet gyorshajtás miatt következik be. Hozzátette: idén még várhatóan hét, az európai társszervekkel közösen megrendezendő akciót terveznek, amelynek során az ittas vezetőket próbálják kiszűrni, a buszsofőröket ellenőrzik majd, a biztonsági öv használatát vizsgálják és a gyorshajtást is kiemelten figyelik.
 

  • kapcsolódó anyagok
KÖZLEKEDÉS
JOGALKOTÁS
RENDŐRSÉG
SZABÁLYSÉRTÉS