Elektronikus anyakönyvezés - 2014 júliusától egységes, az egész országra kiterjedő rendszert vezetnek be

2013.05.28. Jogi Fórum / MTI

Jövő júliustól már nem papír alapon, hanem elektronikusan vezetik az anyakönyveket. Ez az állampolgári ügyintézést és az anyakönyvvezetők munkáját is egyszerűsíti.

Az Országgyűlés hétfőn az elektronikus anyakönyv kialakításával összefüggő törvénymódosításokat 299 igen, 43 nem szavazat ellenében fogadta el.

A döntés értelmében egységes, az egész országra kiterjedő rendszert vezetnek be. Az eddigi négy anyakönyvi típust (születési, házassági, a bejegyzett élettársi kapcsolatokat rögzítő és halotti) egy váltja fel, ezzel megszűnik az anyakönyvek közötti értesítési kötelezettség.

Az új rendszer már nem eseményekhez, hanem személyekhez köti az adatokat, de ez alapján is lehet majd kivonatot és hatósági bizonyítványt kiállítani. A dokumentumok bármelyik anyakönyvvezetőnél, de még a külképviseleteken is kikérhetők lesznek.

Az elektronikus anyakönyvi nyilvántartás tartalmazni fogja az apai elismerő nyilatkozatokra vonatkozó adatokat. Bevezetésével szükségtelenné válik a házassági anyakönyv aláírása, utóbbi pótlására azonban bevezetik a házasságkötési lapot, így megmarad az aláírás ünnepélyes szertartása.

Az elektronikus nyilvántartás az anyakönyvi kivonat útját is követhetővé teszi. Az eddigi, papíralapú anyakönyveket a változások felmerülésekor digitalizálják. A jogszabály tartalmazza az anyakönyvi adatok kutathatóságának szabályait is.

A változtatások csaknem egymilliárd forintos informatikai fejlesztést igényelnek, amelyet uniós pályázati forrásból finanszírozna az állam.

  • kapcsolódó anyagok
KÖZIGAZGATÁSI REFORM
ORSZÁGHÁZ
JOGALKOTÁS
KÖZIGAZGATÁSI JOG