Közbeszerzésről érthetően - fókuszban az elektronikus közbeszerzés | Budapest, 2019. április 4. csütörtök | Regisztráljon most!

Új fogyasztói csoportot létrehozni tilos - Rendelet jelent meg a már meglévők működésének szabályozására

2014.01. 1. Jogi Fórum / MTI

Miután a parlament megtiltotta, hogy a szervezők 2014 első napjától új fogyasztói csoportokat hozzanak létre, a meglévők működésének szabályozására a kormány kapott felhatalmazást - ez a rendelet jelent meg a hétfői Magyar Közlönyben.

A fogyasztóvédelmi törvény legutóbbi módosítása tiltotta be a fogyasztói csoportok szervezését, de megengedte azt, hogy a 2012. január 1-je előtt létrehozott fogyasztói csoportba - a kieső fogyasztó helyére - újat lehessen felvenni.

Miután a fogyasztói csoportok - például lakás vásárlására - akár 10 éves időtartamra is létrejöttek, időbe telik, amíg az utolsó is megszűnik közülük. Miután eddig szabályozás nélkül működtek, így a hátralévő időre már megszabja a kormány a működésük feltételeit.

A felügyeletet a kormány a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságra bízza. A csoportszervezőknek a működő csoportokat január utolsó napjáig kell bejelenteniük a hatóságnál.

A működési szabályok közül kiemelendő az, hogy a tagok befizetéseiből az eszköz-vásárlásra fordított részt - csoportonként - külön számlán kell nyilvántartani. Az ezen a számlán lévő összeg a tagok tulajdonában van. A befizetésekből a csoport-szervezőt megillető rész viszont ez utóbbi tulajdona, de ebből kell például kifizetni a szerződését felmondó csoporttagot. Amennyiben a szervezőnek erre nincs elegendő pénze, akkor a csoport lezárásakor kell elszámolni a kilépett taggal.

Rögzíti a rendelet azt a gyakorlatot, hogy a tagok közül sorsolással, vagy pedig tagi többlet-befizetés vállalásával lehet kiválasztani azt, aki hozzájuthat a választott eszközhöz. A kiválasztás idejéről és helyéről legalább 8 nappal korábban kell - hitelt érdemlően - értesítenie a szervezőnek a tagokat.

A fogyasztói csoportok a rendszerváltás idején jelentek meg Magyarországon. Létjogosultságukat akkor a magas infláció, valamint a fogyasztási eszközök hiányzó finanszírozása indokolta. A működésük lényege egy példán bemutatva: ha 100 személy minden hónapban félre tudja tenni egy autó század részét, akkor mindannyian 100 hónap múlva jutnak autóhoz. Viszont ha csoportba szerveződnek, akkor már az első hónap végén kisorsolható közöttük egy autó, és ez így megy a századik hónapig, vagyis a legutolsó jár olyan rosszul, mint valamennyien jártak volna, ha nem szerveződnek csoportba. Ha magas az infláció, akkor az előrehozott vásárlás is olcsóbbá teszi a terméket.

A Gazdasági Versenyhivatal rendszeresen bírságolja a csoportszervezőket, miután azok tipikus hirdetése így szól: hitelt adnak, BÁR-listásoknak is. Vagyis megtévesztik a fogyasztókat. Az akkori kormány 2001-ben készített egy, a működésüket szabályozó rendeletet, amely a hitelintézetek mintájára határozta meg a működésüket. A csoportok lobbi-ereje azonban akkora volt, hogy addig tologatták a hatálybalépést, amíg 2004-ben a rendelet kikerült a jogrendszerből.

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
JOGALKOTÁS
FOGYASZTÓI CSOPORT
KORMÁNYRENDELET