A vállalatok túl messzire mennek akkor, amikor különböző technológiákat dolgoznak ki a szoftvereiket, tartalmaikat illegálisan másoló kalózok ellen – állítják szakemberek, akik szerint a cégek túlzott óvintézkedései már a vásárlók jogait sértik.

Az aggodalmakat elsősorban a Microsoft napokkal ezelőtt tett bejelentése váltotta ki, mely szerint a szoftveróriás a Windows következő verziójánál már nem fogja megengedni vásárlóinak, hogy az operációs rendszert több számítógépen használják. A Product Activation (termékaktivizálás) nevet viselő technológia megakadályozza, hogy egy szoftvert több számítógépre is telepítsünk. A telepítés után ugyanis a felhasználónak a világhálóra kapcsolódva vagy telefonon regisztrálnia kell a terméket.

Hasonló technológiával kísérletezik az Intel, a Matsushita Electric, valamint a Toshiba is. Az említett cégek közösen láttak neki a Content Protection for Recordable Media nevet viselő eljárás kidolgozásának, amely szintén nagymértékben korlátozná a CD-írót és más adattároló eszközt vásárló felhasználók lehetőségeit.

Elemzők úgy vélik, a világszerte bevezetés előtt álló új, tartalomvédő technológiák a törvény adta lehetőségeket jócskán meghaladva igyekeznek korlátozni a termékek használatát. Az intézkedésekkel a cégek vásárlóikat sújtják leginkább, hiszen a kalózok a jövőben is meg fogják találni a módját, hogy feltörve a védelmet, másolatokat készítsenek.

  • Mindez azt jelenti, hogy a törvényben leírtaktól függetlenül nem használhatom a megvásárolt szoftvert úgy, ahogy az nekem tetszik – mondta Jennifer Garnick, a Stanford Egyetemen működő Internet és Társadalom Központ vezetője.

    Az elemzők külön kitértek a lemezipar berkein belül hónapok óta folyó kísérletezgetésre, a Secure Digital Music Initative-ra. Az SDMI célja a hordozható lejátszókba töltött zenék másolásának megakadályozása, amit az adott eszközbe épített azonosító és a digitálisan tömörített állomány “összedolgozásával” kívánnak elérni – az így kódolt fájlokat ugyanis csak egyetlen eszközbe lehetne letölteni.

    Robert Holleyman, az üzlet szoftverek illegális másolása ellen küzdő BSA vezérigazgatója nem értett egyet a kritikával. Elmondta, hogy egy szoftver esetében a “tisztességes felhasználás” sokkal korlátozottabb, mint más, nehezen reprodukálható és oszthatatlan termékek esetében. Holleyman hozzátette, a vásárlók mozgásterét túlságosan beszűkítő tartalomvédelem eleve halálra van ítélve – a piac ki fogja rostálni ezeket, és meghagyja az elfogadható technológiákat.