Nancy Carter, torontói szabadúszó tévéproducer 110 ezer dolláros kártérítést követel a kanadai Inter.net nevű szolgáltatótól. A kártérítési igény alapja az, hogy Carter az internetszolgáltató miatt elesett egy munkalehetőségtől.

A jelenleg folyó jogvitában az is kockán forog, hogy ki lehet-e erőszakolni az iparágra vonatkozó olyan gyakorlatot, hogy az internetszolgáltatók ne tartsák vissza a magánlevelezést, amíg a számlákat rendezik az előfizetők. “Az emailek küldése és fogadása hozzátartozik felgyorsult életünkhöz – mondta Carter a polgári peres eljárás során a szövetségi bíróságon Kanadában. – Nem gátolhatnak a leveleim elolvasásában. A postahivatalok visszaküldik a levelet minden olyan esetben, amikor nincs rajta elég bélyeg.” Carter jogügylete nyomán a jelentős internetszolgáltatók (mint például az Excite@Home és a Northpoint Communications) körében akár egy csődhullám is elindulhat, amennyiben az amerikai törvényhozás fogást talál az internetszolgáltatók felhasználói szerződésein.

A vita azon pattant ki, hogy egy könyvelési hiba folytán az Inter.netnél úgy látták, hogy Carter nem fizetett ki egy 214 dollár értékű számlát. A producer felajánlotta, hogy a felét hajlandó kifizetni. Ebbe először a cég belegyezett, majd visszavonult a megállapodástól. Carter ekkor újra előfizetett a szolgáltatásra. A régi emailfiók azonban Carter tudta nélkül a felfüggesztés alatt továbbra is nyitva maradt, és rengeteg levél halmozódott fel benne. Végül a producer 3 és fél hét után jutott hozzá 24 emailjéhez, köztük egy 65 ezer dollárról szóló állásajánlathoz. A Discovery Channelnél azonban közölték vele, hogy az állást már betöltötték. A kanadai adatvédelmi biztos az üggyel kapcsolatban rámutatott, hogy az Inter.net eljárása az internetszolgáltatók körében nem bevett szokás: többen azonnal megszüntetik a levelek gyűjtését és tárolását a címhez tartozó fiókban, amint a felhasználó felfüggeszti a szolgáltatás igénybevételét. Ezek a szolgáltatók visszaküldik a leveleket a feladónak azzal a megjegyzéssel, hogy nem kézbesíthető. Ez a gyakorlat például az AOL esetében is.

A felhasználók védelmének kérdése már kereszttűzbe került Kaliforniában is, ahol Gray Davis szenátor foglalkozik az internetes cégek ügyeivel. Davis a múlt hónapban írt alá egy törvényjavaslatot, mely szerint a szolgáltatóknak az első figyelmeztetés után 30 napot kell biztosítaniuk a felhasználóknak, mielőtt megszüntetik az emailszolgáltatást. A jogszabály 2003. január elsején lép majd hatályba. Az új törvény hatálya nem terjed ki azokra az esetekre, amikor az előfizető megsérti a felhasználói jogokat, vagy a szolgáltatás nem a cég hibájából szakad meg.