Várhatóan 2004-től egységes, az állami és az önkormányzati szférában foglalkoztatott valamennyi munkavállalóra érvényes közszolgálati szabályok lépnek majd hatályba.

Ma az állami és az önkormányzati alkalmazottak munkaviszonyát négy törvény s mintegy hatvan kormány- és miniszteri rendelet szabályozza, a rendszer tehát a munkavállaló és a munkáltató számára is csaknem átláthatatlan – hangsúlyozta Vadász János államtitkár, az egységes közszolgálati szabályozás kidolgozásáért felelős kormánymegbízott. Más szabályok érvényesek a köztisztviselőkre, mások a közalkalmazottakra, mások a katonákra és a rendvédelmi szervek hivatásos állományára, s megint mások a köztisztviselői körből két éve “kiszervezett” kisegítő állományra, valamint a fizikai dolgozókra. Így a hasonló végzettségű és szakmai gyakorlattal rendelkező munkavállalók szervenként jelentősen eltérő javadalmazásban részesülnek, de különbségek vannak a szabadság mértékében, a szociális juttatások terén, továbbá mások a kinevezés és a felmentés szabályai is.

A kormány szeptember 26-i határozata értelmében olyan közszolgálati törvényt kell kidolgozni, amely a mintegy nyolcszázezer állami és önkormányzati alkalmazottra egységesen érvényes. A foglalkoztatás, a bérezés és a szociális juttatások alapelveit egyetlen jogszabályban kell majd rögzíteni. Ebben határoznák meg egyebek mellett a bértáblát, amely az alapilletményhez képest hat és félszeres szorzót tartalmazna, vagyis a mostaninál lényegesen magasabb fizetés elérését tenné lehetővé. A szakmai pótlékok rendszere további 30-40 százalékot jelentene, a teljesítményt pedig a béralap 5-15 százalékát kitevő keretből ismernék el.

Az államtitkár hangsúlyozta: a keresetek mindenütt emelkednének, tehát a fizetések kiegyenlítését a jelenleginél magasabb szinten tervezik. Az új közszolgálati illetménytábla egyébként a tervek szerint 2005-ben lépne hatályba, és a felzárkóztatáshoz mintegy 430-450 milliárd forintra lenne szükség. Vadász szerint olyan törvényt kell alkotni, amely kizárja, hogy a közszolgálatban a kinevezéskor, az előmenetel során, vagy a bérek és más juttatások megállapításakor a szakmai szempontokon kívül bármilyen más megfontolás is érvényesülhessen. Felvetésünkre a kormánymegbízott leszögezte, hogy az új rendszerben jelenlegi formájában az előző kormány által létrehozott főtisztviselői és főtiszti karra sem lesz szükség; a közszolgálat ügyeibe a politikának a szűk miniszteri és polgármesteri kabineten kívül semmilyen beleszólása nem lehetne.